Idrottsstipendium i USA

Collegeidrott är stort i USA och det finns en mängd olika sporter du kan ansöka om idrottsstipendium för. Läs mer om hur du får ett stipendium och hur ansökan går till i fem steg.

Uppställning collegelag i amerikansk fotboll

Drömmer du om att spela fotboll, tennis eller kanske basket på college i USA? Då kan du ansöka om ett idrottsstipendium! Här får du veta hur idrottsstipendium i USA fungerar och hur du ansöker.

Ungdomsidrott, eller collegeidrott, är väldigt stort i USA. Genom att bli antagen till en skolas idrottslag kan du få dina studier finansierade så att du slipper betala hela eller delar av kostnaden för att studera där. Därför söker sig många unga idrottare till USA för att träna och studera samtidigt. Är du sugen på att ta din sport till nästa nivå och plugga på college? Då kan du ansöka om ett idrottsstipendium.

Hitta idrottsstipendium i USA

Hur får jag ett idrottsstipendium?

Det kan vara lättare eller svårare att få stipendium för olika sporter och på olika skolor. På vissa skolor är det väldigt hård konkurrens, för att komma in där behöver du vara väldigt duktig både i skolan och på din idrott. Andra skolor är mindre strikta. Ett generellt krav är att du måste ha slutbetyg från gymnasiet för att plugga på college. Att ansöka om idrottsstipendium är en process med många steg, så det en fördel att börja leta redan innan du tagit studenten.

Vilken sport kan jag träna på college?

Det finns en mängd olika sporter du kan träna på college, från lagidrott som fotboll eller hockey till individuell sport som tennis eller friidrott. Här är några exempel på sporter du kan ansöka om idrottsstipendium för.

Ansök om ett idrottsstipendium: 5 steg

1. Gör research. Kolla upp vad som gäller för studier i USA och vilka möjligheter som finns för dig inom din sport.
2. Dags att visa upp dig! Nu behöver du se till att få uppmärksamhet hos rekryterare och tränare i USA. Se även till att boka tester. För att ansöka till de amerikanska skolorna behöver du göra språk- och kunskapstester som TOEFL eller IELTS och ACT eller SAT.
3. Utvärdera. Samla dina kontakter och erbjudanden du fått om stipendier. Gör en ordentlig utvärdering och välj det alternativ du tycker känns bäst.
4. Klassisk pappersarbete. När du bestämt dig kommer en del administrativt jobb med till exempel visum, CSN, försäkring och spelarlicens.
5. Let’s go! Du reser till skolan du valt i USA och påbörjar ditt äventyr.

Tips!

Hela ansökningsprocessen innehåller ganska många steg och kan vara klurig att ta sig igenom på egen hand. Därför kan det vara en bra idé att ta hjälp av ett rekryteringsföretag som hjälper dig. Då kan du till exempel få hjälp med att utvärdera dina chanser, visa upp din talang för rätt personer och få stöd i den administrativa delen.

Hur ska jag välja rätt college?

Först och främst är det bra att tänka på vad du vill få ut av dina studier. Fundera även över var du skulle trivas bäst och hur du får ut så mycket som möjligt av din träning. Saker som är bra att ha i åtanke är:

• plats
  • klimat
  • stadens och skolans storlek
  • nivå / division
  • tränare
  • miljön på skolan

Det är viktigt att ha realistiska förväntningar på utbildningen och skolan, idrotten och stipendiet. Stipendier kan vara värda olika mycket – hur stort ditt stipendium kan bli beror på vad du kan tillföra skolans idrottslag.

Denice Karlsson

Digital Content Manager (Visa mer)
Denice Karlsson jobbar som Digital Content Manager på gymnasium.se med visionen att hjälpa alla i Sverige att hitta rätt gymnasieutbildning. Med en stor passion för utbildning skriver Denice informativa och inspirerande artiklar om extra stöd, yrkesmöjligheter, studievägledning och andra gymnasierelaterade ämnen på gymnasium.se. Utöver skribent är hon även projektledare för sajtens årliga målgruppsundersökning Gymnasievalsrapporten. Denice bor och jobbar i Stockholm men kommer ursprungligen från Borlänge. Efter att ha studerat humanistiska programmet med inriktning språk på Hagagymnasiet i Borlänge studerade hon humaniora vid Uppsala universitet. Hon har en masterexamen i retorik och har även studerat kommunikation vid California State University i Fullerton, USA. Hennes favoritämnen i gymnasiet var moderna språk och latin. (Mindre)

Om