Studera ett år utomlands i Frankrike

Studera ett år i Frankrike på gymnasiet

Ta möjligheten att studera ett gymnasieår utomlands i Frankrike! Ettårsprogrammet passar dig som talar franska och vill förbättra dina språkkunskaper ytterligare.

Under ditt år i Frankrike kommer du kunna bättra på din franska och få en ökad förståelse för den franska kulturen och framförallt lära känna en massa nya vänner i Frankrike. Under veckorna bor du på internat och på helgerna och lov bor du hos en fransk värdfamilj. Oftast placeras svenska gymnasieelever i mindre eller medelstora Franska städer.

När du har blivit antagen på ett Ettårsprogram i Frankrike placeras du på en utbildning som motsvarar den gymnasieutbildning du går hemma i Sverige. Efter att ha gjort dig lite hemmastadd i den nya miljön kommer du delta i gymnasieundervisningen på samma sätt som andra franska elever gör. Du deltar med dem i de prov och uppgifter som ges och får också samma betygssättning som dem. Det är möjligt att söka till ettårsprogrammet när du går i årskurs ett eller två i gymnasiet.

Går du motsvarande årskurs tre i Frankrike (terminale) har du möjlighet att tentera för fransk studentexamen. Viktigt att veta är dock att det kan vara väldigt svårt att få bra betyg som utländsk student.

Hur bekostar jag mitt gymnasieår i Frankrike?

För att bekosta ditt gymnasieår i Frankrike söker du studiehjälp hos CSN. Hur mycket pengar du får i studiehjälp beror på läsårets längd. Du behöver inte betala någon skolavgift under Ettårsprogrammet, eftersom programmet är statligt finansierat. Du får också ett extra bidrag i form av ett inackorderingstillägg på 1190-2350 kr per månad utöver ditt studiebidrag från CSN. Det bidraget täcker en del av de kostnader du har för exempelvis boende och skolmat. Du står själv för resan, försäkringar, en viss summa till värdfamiljen per månad och övriga fickpengar.

Hur söker jag till ett gymnasieår i Frankrike?

Du söker till ett gymnasieår i Frankrike genom Utbildnings- och högskolerådet (utbyten.se) med en uppsats på franska om dig själv på max två A4-sidor, passfoton och dina betyg från grundskolan samt eventuellt även betygsutdrag från gymnasiet. Vilka som antas baseras på detta plus intervju och referenser. Till Ettårsprogrammet startar ansökningsperioden den 20:e november och med sista ansökningsdatum den 31:a december.

Divider

Studiehjälp inom EES och Schweiz

STUDIEHJÄLP I EES & SCHWEIZ

Vilka typer av studiemedel har du rätt till som studerande inom EES och Schweiz, och vad krävs för att få dem?

Ta reda på det här

Ettårsprogram i Spanien

ETTÅRSPROGRAM I SPANIEN

Hola! Förbättra dina spanskakunskaper ytterligare genom att läsa ett gymnasieår i Spanien!

Jag vill veta mer

Ettårsprogram i Tyskland/Österrike

ETTÅRSPROGRAM I TYSKLAND/ÖSTERRIKE

Hallo! Om du studerar tyska och är intresserad av att ta dina spårkkunskaper till en ny nivå kan du läsa ett gymnasieår i Tyskland eller Österrike.

Jag är nyfiken

Annonser

Du kanske också är intresserad av: