Svara på vår undersökning om gymnasievalet och ha chans att vinna presentkort á 1 000 kr på Filmstaden! ✨📽️ Gör undersökningen här!

Även yrkesprogram ska ge grundläggande behörighet

Från och med hösten 2023 kommer yrkesprogrammen att ge grundläggande behörighet. Hur påverkar det ditt gymnasieval? Vi reder ut vad som gäller i regeringens nya förslag här!

Från och med hösten 2023 kommer yrkesprogrammen automatiskt ge grundläggande behörighet till högskoleutbildning – hur påverkar det dig som står inför gymnasievalet och vad ska du tänka på när du väljer program? Vi reder ut hur det fungerar i den här artikeln.

Idag är det bara högskoleförberedande gymnasieprogram som automatiskt ger grundläggande behörighet till högskoleutbildning. När du läser ett yrkesprogram finns möjlighet att välja till extra kurser för att få grundläggande behörighet, men det är inte alltid att det fungerar som det ska i praktiken.

Yrkesprogrammen ska leda till fler möjligheter

Många elever väljer bort yrkesprogrammen just för att det finns en osäkerhet kring grundläggande behörighet. Det kan vara svårt att veta om det yrke man väljer på gymnasiet är det man vill jobba med i framtiden och många elever vill inte stänga dörren till högskoleutbildning. Samtidigt behövs det fler utbildade personer inom många yrken som yrkesprogrammen leder till.

– Många elever som överväger att gå en yrkesutbildning väljer ändå att gå ett högskoleförberedande program. En orsak som elever uppger är osäkerheten kring grundläggande behörighet. Regeringens förslag innebär att den som väljer ett yrkesprogram förbereder sig för arbetslivet utan att dörren till högre utbildning stängs, säger Lina Axelsson Kihlblom.

Källa: regeringen.se

Antal gymnasiepoäng på yrkesprogrammen utökas

Regeringens förslag innebär att alla yrkesprogram ska innehålla ämnena svenska eller svenska som andraspråk och engelska i den omfattning som krävs för att eleverna ska uppnå grundläggande behörighet. De yrkesförberedande kurserna kommer inte minskas. Istället kommer yrkesprogrammen ge fler gymnasiepoäng än vad de gör idag. Det kommer fortfarande finnas en möjlighet att välja bort de högskoleförberedande kurserna om man vill.

Hitta ditt drömyrke i vår yrkesguide!

Påverkar förslaget mitt gymnasieval?

Förslaget kommer att börja gälla den 1 januari 2023 och påverkar dig som ska börja gymnasiet hösten 2023. Det betyder att när gymnasievalet 2023 öppnar så behöver du som ska söka tänka på att alla gymnasieprogram ger grundläggande behörighet. Om du är osäker på om du vill studera vidare efter gymnasiet eller inte behöver du alltså inte vara rädd för att gå miste om grundläggande behörighet – oavsett vilket program du väljer.

Läs mer om de olika gymnasieprogrammen här!

Källa: regeringen.se

Annonser