Så fungerar spetsutbildningar på gymnasiet

Vad är en spetsutbildning på gymnasiet och vilka finns det? Här listar vi spetsutbildningar i Sverige och går igenom det du behöver veta.

Ung kille som gör läxor vid ett bord

Har du det lätt i skolan och vill gå ett gymnasieprogram med högre tempo? Eller har du höga ambitioner inom ett estetiskt ämne? I så fall ska du läsa vidare, i den här artikeln får du nämligen veta mer om spetsutbildningar på gymnasiet.

På en spetsutbildning kommer du i kontakt med universitet och högskolor redan på gymnasiet. Utbildningarna kan ha olika inriktningar och ges inom något av de högskoleförberedande programmen.

Vad är en spetsutbildning?

Känner du att du har extra lätt för ett visst skolämne och skulle behöva en större utmaning? Då kan en spetsutbildning passa dig perfekt. Spetsutbildningar riktar sig till elever som har särskilt goda förutsättningar inom ett visst ämne. Det innebär ofta en hög studietakt, och du kommer att få läsa kurser på högskolenivå. Spetsutbildningar ges på något av de högskoleförberedande programmen.

Hitta spetsutbildningar här

🎓 Spetsutbildningar inom vetenskapliga ämnen

Utbildningar inom matematik, naturvetenskap, samhällskunskap, ekonomi, teknikvetenskap och humaniora ingår i en så kallad försöksverksamhet. Det vill säga att Skolverket fortfarande utvärderar utbildningarna och att skolor kan ansöka om att få starta spetsutbildningar. Exakt vilka spetsutbildningar som finns kan därför ändras från år till år. De kan ha olika spännande inriktningar som till exempel marinbiologi, modern humanities, logistik och e-handel eller internationellt företagande.

🎨 Estetiska spetsutbildningar

Generellt finns det fler spetsutbildningar inom estetiska programmet än något av de andra programmen. De estetiska spetsutbildningarna är permanenta och ingår inte i försöksverksamheten. En estetisk spetsutbildning är en fördjupning inom någon av estetiska programmets fem inriktningar: dans, teater, musik, bild och formgivning eller estetik och media. En del skolor erbjuder mer specifika fokusområden som musikal, animation eller nycirkus.

Spetsutbildningar inom estetiska programmet

Hur blir man antagen till en spetsutbildning?

Alla spetsutbildningar är riksrekryterande, så att du kan ansöka oavsett var du bor. Förutom att du konkurrerar med dina betyg kan spetsutbildningar kräva att du gör ett färdighetsprov för att bli antagen. Då kan resultatet från ditt prov omvandlas till poäng som läggs ihop med ditt meritvärde. Färdighetsprovet brukar vara en uppgift inom utbildningens inriktning. Antagningen kan också innehålla en intervju.

Om du behöver göra ett prov eller inte, och exakt hur provet i så fall går till, beror på vilken skola du söker till. Om du behöver göra ett färdighetsprov och/eller en intervju blir du oftast kallad till skolan inför antagningsperioden. På vissa skolor kan du få göra ett prov som du skickar in. Kolla alltid med skolan om hur det ser ut för just den utbildningen du vill söka, så att du inte missar något.

Lista: Spetsutbildningar 2023

Finansekonomi Tumba gymnasium
Internationellt företagande Carlforsska gymnasiet
Estetiska programmet