5 anledningar att gå naturbruksprogrammet

Vill du jobba med djur och natur? På naturbruksprogrammet lär du dig hur du vårdar och använder naturens resurser på ett hållbart sätt.

Tre studenter i en lada som tar hand om ett får

Om du älskar naturen och vill tillbringa din tid utomhus är naturbruksprogrammet perfekt för dig. Det är en spännande praktisk inriktning som ger dig värdefull erfarenhet där ingen dag är den andra lik. Varför inte göra ditt intresse till ditt framtida yrke?

Hitta skolor med naturbruksprogrammet

På naturbruksprogrammet får du chansen att utforska och arbeta med naturen dagligen. Genom att studera ämnen som jordbruk, skogsbruk, djurskötsel och växtodling får du viktig kunskap om hur du vårdar och använder naturens resurser på ett hållbart sätt. Du kommer att bland annat att lära dig om ekologisk odling och förnybara energikällor.

Naturbruksprogrammet ger dig en bred kompetens och öppnar dörrarna till många spännande yrken. Du kan till exempel driva egen verksamhet som bonde eller trädgårdsmästare, bli djurskötare eller landskapsarkitekt.

5 fördelar med naturbruksprogrammet

🌱 Du får viktiga kunskaper om klimat, miljö och hållbarhet. Du kommer också lära dig om hur vi bättre kan ta hand om våra naturresurser som skog, mark och grödor.

🎓 Naturbruksgymnasiet erbjuder lärlingsutbildning. Det betyder att du tillbringar minst hälften av studietiden på en eller flera arbetsplatser och har rätt till en yrkesexamen efter utbildningen.

🔎 Du får möjlighet att tillämpa dina kunskaper i verkliga situationer och arbeta med händerna. Genom praktik och fältstudier får du värdefulla erfarenheter och utvecklar färdigheter som är eftertraktade på arbetsmarknaden.

🌎 Hållbarhet och miljömedvetenhet avgörande för oss och planeten. Naturbruksprogrammet fokuserar på att lära ut metoder och tekniker för att bedriva verksamheter på ett sätt som är bra för både miljön och samhället.

🤝 Naturbruksprogrammet ger dig möjlighet att bygga värdefulla kontakter och ingå i en gemenskap av likasinnade. Du kommer att träffa människor som delar din passion samtidigt som du knyter viktiga kontakter inför framtiden.

Källa: skolverket.se

Annonser