5 anledningar att gå VVS- och fastighetsprogrammet

Är du intresserad av teknik, energieffektivitet och hållbara lösningar? Då kan VVS- och fastighetsprogrammet kan vara det perfekta valet för dig.

tjej som fixar  VVS-utrustning

Med fokus på VVS (värme, ventilation och sanitet) och fastighetsskötsel kan VVS- och fastighetsprogrammen bli en väg till framtida jobb inom en bransch som spelar en avgörande roll för hållbar utveckling.

Att jobba hållbart och inte slösa på resurser och energi är något alla företag strävar efter. VVS- och fastighetsprogrammet ger dig kunskaper om hur man underhåller hållbara byggnader och dagliga system. Att kunna bidra till en mer hållbar framtid kan vara en av de mest tilltalande anledningarna med att gå VVS- och fastighetsprogrammet eftersom du kommer att ha en positiv inverkan på människors energiförbrukning.

Hitta skolor med VVS-och fastighetsprogrammet

VVS- och fastighetsprogrammet är yrkesförberedande och du kommer att lära dig om bland annat installation, felsökning, drift och förvaltning,  reparation av fastigheter samt energioptimering. Genom praktikplatser får du möjlighet att använda dina kunskaper i verkliga situationer och jobba tillsammans med framtida kollegor.

5 fördelar med VVS- och fastighetsprogrammet

⭐ Programmet har fyra olika inriktningar så att du kan välja det som passar dig bäst: fastighet, kyl- och värmepumpsteknik, ventilation eller VVS. Alla inriktningar kan ge dig möjlighet att läsa vidare efter studenten.

🛠️ VVS- och fastighetsprogrammet ger dig en gedigen teknisk grund och praktiska färdigheter. Du kommer att lära dig att installera, underhålla och reparera VVS-system, ventilationssystem och fastighetsutrustning.

🏆 Programmet ger dig många spännande karriärmöjligheter. Du kan till exempel arbeta som VVS-tekniker, fastighetstekniker eller industrimontör. Du kommer även få kunskaper om hur du kan starta eget företag inom VVS- eller fastighetsområdet.

💡 Du får möjlighet att utvecklas inom problemlösning eftersom du som VVS- och fastighetstekniker kommer att möta olika utmaningar. Att vara en duktig problemlösare är en viktig egenskap inom branschen.

🤝 Under din praktik eller lärlingstid på VVS- och fastighetsprogrammet får du möjlighet att skapa värdefulla kontakter inom branschen med bland annat kunder, beställare och entreprenörer.

Källa: skolverket.se

Annonser

Du kanske också är intresserad av: