Så blir du audionom

Som audionom arbetar du tvärvetenskapligt inom bland annat medicin, lingvistik, psykologi, anatomi, akustik och rehabilitering. Det absolut viktigaste i ditt yrke som audionom, är att du förhöjer livskvalitén hos barn och vuxna genom att förbättra deras kommunikation med samhället.

Så blir du audionom

Så blir du audionom – hitta en utbildning på:

Naturvetenskapsprogrammet Vård- och omsorgsprogrammet

Barn- och fritidsprogrammet

Så blir du audionom

För att bli audionom, måste du efter godkänd gymnasieexamen läsa audionomprogrammet på universitetsnivå. Utbildningen är tre års heltidsstudier, vilket motsvarar 180 högskolepoäng. Efter det kan du också läsa vidare på mer avancerad nivå i framtiden. Som audionom är din främsta uppgift att hjälpa personer med olika hörselnedsättningar, så det är viktigt att du är lösningsorienterad och älskar att jobba med människor.

Vilket program ska du välja?

För dig som vill bli audionom kan ett bra val av gymnasieprogram vara naturvetenskapsprogrammet, vård- och omsorgsprogrammet eller barn- och fritidsprogrammet. När du går naturvetenskapsprogrammet ingår alla kurser som ger dig behörighet till audionomprogrammet. Om du väljer att läsa barn- och fritidsprogrammet eller vård- och omsorgsprogrammet kommer du att behöva komplettera med andra kurser.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till audionom på universitetsnivå.

Behörighet för audionomprogrammet på universitet

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

Vad gör en audionom?

En audionom arbetar med att hjälpa människor som har någon form av hörselnedsättning. I ditt arbete som audionom ingår att utreda, bedöma och ge människor tekniska hjälpmedel för att hjälpa dem att höra bättre. Som audionom arbetar du tvärvetenskapligt, alltså genom olika vetenskapsområden som bland annat medicin, lingvistik, psykologi, anaomi, akustik och rehabilitering. Det absolut viktigaste i ditt yrke som audionom, är att du förhöjer livskvalitén hos barn och vuxna genom att förbättra deras kommunikation med samhället.

Framtidsutsikter för en audionom

Enligt Saco ser arbetsmarknaden lovande ut för nyutexaminerade audionomer, och marknaden förväntas inte förändras mycket till år 2026. Efterfrågan kommer att var fortsatt stor samtidigt som den ökar inom den privata sektorn med beräknat låg konkurrens.

Källa: saco.se

Vad tjänar en audionom?

34 300 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2021