i Karlstad
Få mer information om skolan 👍

Om skolan

Den naturliga vägen till kunskap!

Välkommen till Naturbruksprogrammet hos oss på Lillerud!

Lillerudsgymnasiet är naturbruksgymnasiet där du som elev har den unika möjligheten att kombinera ditt stora intresse för djur, häst och lantbruk med gymnasiestudier.

Skolan erbjuder naturbruksprogrammet med tre möjliga inriktningar djur, häst och lantbruk samt med naturvetenskaplig profil.

Om du vill göra en elitsatsning inom ridsporten kan du söka en nationell idrottsutbildning, NIU.

Hos oss varieras teoretiska kunskaper med praktiska.

Beroende på vad du väljer för inriktning inom naturbruksprogrammet så kommer du att få spendera många timmar i djurstallarna, i djurhuset, ute på fältet eller i maskinparken.

Som elev på Lillerudsgymnasiet

På Lillerudsgymnasiet kommer du att ha alla förutsättningar att få en aktuell och bred utbildning. Du kommer även att ha stora möjligheter att påverka miljön på skolan. För att lyckas i dina studier kommer du som elev att ha tillgång till:

• Bibliotek
  • Elevråd, klassråd och matråd
  • Elevhälsa
  • Engagerade och kompetenta lärare
  • Internationellt samarbete
  • Vällagad och närproducerad lunch
  • Egen dator
  • Göra en livsstilsplan enligt FMS
  • Till gång till gym och möjlighet att delta på olika fritidsaktiviteter
  • Många nya vänner

Driv ditt eget UF-företag

Lillerudsgymnasiet lägger stor vikt vid att utbilda sina elever inom entreprenörskap och UF-företagande. Du som elev kommer därför att få planera, starta och driva ditt eget företag. Under projektet kommer du att få delta i bland annat mässor, tävlingar och andra arrangemang där du har möjlighet att knyta kontakter.

Bo på skolans elevhem

Om du söker till Lillerudsgymnasiet och har en lång resväg till skolan kan du bo på skolans elevboende. På elevhemmet kan du bo i antingen enkel-, dubbel- eller trippelrum. Du kommer att ha tillgång till:

• Trådlöst internet
  • Kök eller pentry
  • Vardagsrum med Tv
  • Tvättstuga
  • Dusch samt toalett

Du kan söka inackorderingstillägg hos CSN för att få ekonomiskt stöd under din studietid.

Ta med ditt eget djur

Du är självklart välkommen att ta med dig din häst, hund eller gnagare till skolan. Din häst kommer att få bo i skolans elevstall mot en uppställningskostnad.

Om du har en hund eller kanin där hemma som du vill ta med under dina gymnasiestudier så går det bra. För hundar finns det träningsmöjligheter, då bland annat agility träning och för kaniner finns det uteburar, rasthagar och kaninhoppningshinder.

Bli en av oss du med!

Är du intresserad och vill veta mer om Lillerudsgymnasiet, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan. Visa alla utbildningar på Lillerudsgymnasiet

Huvudman

LILLERUDSGYMNASIET

Fristående gymnasieskola

1 gymnasieskola

Yrkesprogram
Naturbruksprogrammet Ort Recensioner
Naturbruksprogrammet, Djurvård Karlstad
Naturbruksprogrammet, Hästhållning Karlstad
Naturbruksprogrammet, Lantbruk Karlstad
Specialprogram
Idrottsutbildning
Idrottsutbildning (NIU), Ridsport Karlstad
  • = Riksintag

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Lillerudsgymnasiet.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Andel lärare med leg. och behörighet 2022/23

Antal elever per lärare 2022/23

Lillerudsgymnasiet 9,6

Antal elever på skolan år 2022/23: cirka 270

Utbildningsstatistik

Genomsnittlig betygspoäng Behöriga till högskola Andel med examen inom 3 år

Naturbruksprogrammet

15,2 52,0 78,9
  Sverige År
Totalt antal studerande cirka 270 2022/23
Genomsnittlig betygspoäng 15,2 14,2 2022/23
Andel behöriga till högskola 52,0 43,3 2022/23
Andel med examen inom 3 år 78,9 77,2 2020/21
Antagningspoäng medel 215,8 2023
Lägsta antagningspoäng 80,0 2023
* När uppgiften baseras på färre än 10 avgångselever dubbelprickas den .. för att det inte ska gå att
   se enskilda elevers resultat. En prick . betyder att data saknas.

OBS! Procenten för andel lärare med pedagogisk examen påverkas bland annat av lärare som har deltidstjänst eller är yrkeslärare.
Källa: Skolverket

Hitta till skolan