Topp 10 populäraste idrotterna

Är din favoritidrott med bland de 10 mest populära idrottsutbilningarna på Gymnasium.se? Här kan du läsa mer om de mest sökta idrottsutbildningarna och få mer information om hur du kan kombinera idrott med dina gymnasiestudier.

Topp 10 populäraste idrotternaHär hittar du de populäraste idrottsutbildningarna!

Att kombinera dina gymnasiestudier med din favoritsport blir allt vanligare och runt om i landet dyker nya idrottsutbildningar upp. Vi har listat vilka idrottsutbildningar ni har sökt på mest under 2016 och början av 2017 på Gymnasium.se*. Här får du även veta mer om idrottsutbildningar och hur de fungerar.

De 10 populäraste idrottsutbildningarna:

1. Fotbollsgymnasium/Fotboll
  2. Ishockey/Hockey/Hockeygymnasium
  3. Basket
  4. Handboll/Handbollsgymnasium
  5. Ridgymnasium/Ridning
  6. Skidgymnasium/Skidor
  7. Innebandy
  8. E-sport
  9. Simning
  10. Sportfiske

Hur fungerar idrottsutbildningar på gymnasiet?

Vill du läsa en idrottsutbildning på gymnasiet söker du till en vanlig gymnasieskola. Det finns alltså ingen gymnasieskola som enbart erbjuder en idrottsutbildning. Du söker till ett av de nationella programmen på gymnasieskolan och läser det tillsammans med idrottsutbildningen. Du läser alltså på ett nationellt program men väljer kurser som tillåter dig att utöva din idrott.

Vad är skillnaden mellan NIU och RIG-utbildningar?

Det finns många gymnasieskolor över hela landet som erbjuder Nationellt Godkända Idrottsutbildningar (NIU) eller Riksrekryterande Idrottsutbildningar (RIG). På dessa utbildningar får du möjlighet att läsa specialidrott. Det finns en del skillnader mellan NIU och RIG, RIG är en riksrekryterande utbildning medan NIU rekryterar elever lokalt eller regionalt. Oavsett om du väljer att läsa NIU eller RIG får du möjlighet att kombinera dina gymnasiestudier med en elitsatsning i den idrott du är utövar.

På både NIU- och RIG-utbildningarna läser du ämnet Specialidrott. Du får lära dig mer om metoder och teorier för att planera och genomföra din träning. Dessutom lär du dig om människokroppens byggnad, kost och andra faktorer som påverkar ens prestationsförmåga.

Här kan du läsa mer om idrottsutbildningar och hitta skolor som erbjuder dessa!

*Topplistan baseras på sökningar gjorda 20 feb 2016 -27 feb 2017 på Gymnasium.se.

[Facebook:like]

Annonser