Så skriver du bra texter!

Får du också en överväldigande känsla när du får en skrivuppgift i skolan? Vet du inte hur du ska börja? Vi ger dig våra tips på hur du kan komma igång med skrivandet!

Så skriver du bra texter!

Tycker du att det känns jobbigt att komma igång när du får en skrivuppgift i skolan? Är det svårt att veta var du ska börja? Du kanske drömmer om ett jobb som journalist och gillar att skriva, men tycker att det är svårt att veta hur språket i en uppsats ska vara? Vi på gymnasium.se vill gärna hjälpa dig med tips på hur du kan bli en bättre skribent! Med våra tips kan du förhoppningsvis slippa den överväldigande känslan när läraren ger dig en skrivuppgift!

Hur börjar jag?

När man ska skriva en text kan det kännas förvirrande. Var börjar jag? Har jag fått med allt? Det är viktigt att reda ut exakt vad som ska vara med i uppgiften. Ett bra sätt att börja är att ställa de sju frågorna: Vem? Vad? Var? När? Hur? Varför? Med hjälp av vad? Frågorna kan hjälpa dig att förstå vad som är målet med din text och hur du kan nå dit.

Låt oss ta historien om Harry Potter som exempel:

Vem - Harry Potter

Vad - Slogs mot Voldemort

Var - Hogwarts (eller den magiska världen)

När - När Voldemort hotade den magiska världen

Hur - Modigt

Varför - för att Harry Potter och hans familj, vänner samt följare inte vill att Voldemort ska ta över den magiska världen

Med hjälp av vad - Magi, sina lärare, följare, vänner och familj.

Med hjälp av de sju frågorna stolpade vi upp Harry Potters mål, hur han nådde dit och vad som hjälpte honom!

de sju frågorna

Hur kan de sju frågorna användas för en skoluppgift då? Vi tar uppgiften “Skriv en krönika om ett aktuellt ämne till din skoltidning” som exempel. Först måste vi välja ett aktuellt ämne. Vi väljer “Kollektivtrafiken i [din stad] på vintern” eftersom det är ett ämne som många kan relatera till. Så här kan de sju frågorna besvaras (med Stockholm som exempel):

Vem - Personen som texten ska handla om. Det kan till exempel vara du, din kompis eller någon annan som upplevt kollektivtrafiken i Stockholm på vintern.

Vad - Vad var det som hände under tåg-, buss- eller tunnelbaneresan? Blev tåget försenat? Exempel: Tunnelbanetåget blev 15 minuter försenat eftersom vi stod stilla på T-centralen.

Var -  Var det på en buss, ett tåg eller en tunnelbana? I vilken del av Stockholm? Ex: Gröna linjen mot Hässelby Strand.

När - Exempel: När jag var på väg till skolan.

Hur - Här handlar det om att beskriva. Hur gick resan till? Var du stressad? Var andra passagerare stressade? Började ni kanske prata med varandra?

Varför - Gå tillbaka till frågan Vad och fundera på varför tåget fastnade. Hur funkar kollektivtrafiken i Stockholm på vintern? På frågan kan du knyta din text till något större, frågor som läsaren kan börja tänka på.

Med hjälp av vad - hur tog du dig till slut fram? Med tunnelbanan? Eller gick du av och tog en buss? Vad gjorde de andra passagerarna?

När vi gått igenom de sju frågorna har vi alltså strukturerat upp hur vi ska skriva krönikan och samtidigt fått fram allt som läsaren behöver få veta. Nästa punkt blir att skriva texten!

5 tips för att bli en bra skribent!

• Vem är din målgrupp? Vem ska läsa din text?
  • Strukturera upp innehållet innan du börjar skriva!

• Ta hjälp av de sju frågorna: Vem? Vad? Var? När? Hur? Varför? Med hjälp av vad?

• Varva långa och korta meningar!

• Låt någon annan läsa och rätta texten åt dig!

Språk - hur ska jag formulera mig?

Det viktigt att tänka vad det är för typ av uppgift du ska skriva. Exempelvis så kräver en uppsats ett mer korrekt och opersonligt språk än en artikel till en tidning. I en artikel eller krönika kan du vara mer personlig och använda dig av ord som är mer talspråkliga. I exemplet ovan pratade vi om att skriva en krönika. Där skulle en mening som “Jag suckade tungt och tittade på klockan ännu en gång, och hörde hur killen bredvid mig svor över att han skulle bli sen till jobbet” passa väldigt bra. Men i en uppsats skulle en sån mening vara för personlig.

Behöver du tips om att tala inför folk? Läs vår artikel om talängslan och hur du kan tackla den här!

Tycker du om att skriva? Då kanske Samhällsvetenskapsprogrammet eller Humanistiska programmet är något för dig!

Källa: Klassisk retorik för vår tid (Janne Lindqvist Grinde)

Annonser