Studera vidare efter gymnasiet!

Har du nyligen tagit studenten och funderar på att studera vidare? Då har du hittat rätt, här hittar du all information om olika vägar du kan ta till att vidareutbilda dig!

Studera vidare efter gymnasiet!

Betygen är satta och studenten är avklarad! Men vad händer sedan? Törstar du efter mer utbildning? Det kan vara en bra idé att få koll på hur det går till att studera vidare, antingen direkt eller vid ett senare tillfälle. Vi reder ut vilka olika sätt du kan studera vidare på efter gymnasiet!

Högskola och universitet

Direkt efter gymnasiet så kan du studera vidare på högskola eller universitet. De erbjuder högre studier i form av enskilda kurser eller program. Skillnaden mellan högskola och universitet är att universitet generellt kan ge examina på forskarutbildningsnivå (dock kan högskola söka tillstånd för detta). Du studerar på tre olika nivåer: grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå.

Om du studerar enskilda kurser så pågår utbildningen ofta under några veckor, och om du studerar på program så brukar utbildningen vara under några år. Oftast studerar du på heltid, 40 timmar i veckan, men det finns utbildningar som är långsammare. För att bli behörig till studier vid högskola eller universitet behöver du ha en högskolebehörighet från gymnasiet, mer om det kan du läsa i vår artikel

Om du vill läsa mer om högskolor och universitet och vilka utbildningar som finns så kan du göra det på vår systersida studentum.se!

Komvux och vuxenutbildning

Komvux är för dig som saknar vissa betyg eller ämnen från grund- eller gymnasieskolan och ger dig möjligheten att läsa in det som du saknar eller läsa till ämnen du behöver för att få olika behörigheter. Om du vill höja ett betyg finns det också möjlighet att göra det genom att tenta av det ämnet. Det kan påverka behörighet till högskola och universitet, vilket du kan läsa mer om här. Komvux erbjuder en stor bredd av kurser och ämnen att läsa och är mer effektiva vilket innebär att du snabbt kan läsa det som du saknar. Du får också möjlighet att bestämma hur ofta du vill studera, när du ska studera och vart. Mer information hittar du här.

Yrkesutbildning

Vill du studera till ett specifikt yrke? Yrkesutbildningar är utbildningar som ger dig en yrkestitel i ett speciellt område och kan vara från några veckor till flera år. Utbildningarna arrangeras av privata utbildningsanordnare- och arrangörer (som till exempel folkhögskolor) och är kostar oftast pengar. Yrkesutbildningar har ett stort praktiskt fokus och skapas utifrån arbetsmarknadens behov så det finns ofta goda möjligheter till arbete efter. Om du är intresserad av yrkesutbildningar så kan du läsa mer här.

Folkhögskola

Folkhögskolorna riktar sig till vuxna som vill studera vidare någon gång i livet mot antingen olika yrken eller mot estetiska ämnen. Om du studerar på folkhögskola så bor du ofta på skolans internat. Studierna är gratis men istället får du betala för mat, boende, material och kurslitteratur. Du kan både läsa hela utbildningar och enstaka kurser. Här kan du läsa mer om folkhögskolor!

YH-utbildning

Yrkeshögskoleutbildningar är utbildningar skapade utifrån arbetsmarknadens behov av kompetens och arbetskraft, vilket innebär att när du studerat klart kommer ha goda möjligheter till jobb. Detta innebär att YH-utbildningar varierar väldigt mycket år från år. En YH-utbildning kan pågå från ett halvår till flera år, och efter utbildning får du en yrkeshögskoleexamen. Om utbildningen har varit två år eller längre så får du en kvalificerad yrkeshögskoleexamen.

YH-utbildningar kostar ofast ingenting att studera och du är dessutom berättigad CSN-lån och bidrag. Vill du veta mer om YH-utbildningar och se vilka utbildningar som erbjuds just nu, klicka här!

Studera utomlands

Du kanske funderar på att åka utomlands efter studenten? Varför inte förlänga upplevelsen genom att studera samtidigt! I studentum.se:s utlandsstudieguide kan läsa mer hur du studerar utomlands, vilka möjligheter som finns och vad du bör tänka på!

Jobba innan, under eller efter

Du kanske känner att du vill arbeta lite innan du studerar vidare, vilket kan vara skönt för att veta vad du vill göra i framtiden. Eller du kanske vill arbeta under din fortsatta utbildning? På Studentjob.se kan du se massor av lediga jobb och praktikplaser för dig som är ung och studerar! De har även bloggar, tips och karriärsråd på sin hemsida!

Källa: Skolverket, CSN, Folkbildningsrådet, Studera.nustudentum.se

Annonser