Möt eleverna på Skanskagymnasiet

Läs om vad Kayla, Emma och Arvid tycker om Skanskagymnasiet i Växjö! Där pluggar du Teknikprogrammet: Samhällsbyggande och miljö, och får väldigt goda möjligheter till jobb direkt efter skolan. Det passar dig som vill plugga ett fjärde tekniskt år, få en karriär inom arkitektur eller vill utbilda dig till civilingenjörer i framtiden.

Möt eleverna på Skanskagymnasiet

Skanskagymnasiet ligger centralt beläget mitt i småländska Växjö. Hit kommer elever från alla hörn av Sverige för att läsa Teknikprogrammet med inriktning samhällsbyggande och miljö. En del av skolans elever har siktet inställt på att bli arbetsledare på Skanska efter ett fjärde tekniskt år, andra planerar en karriär inom arkitektur och byggnadsutformning eller tänker utbilda sig till civilingenjörer i framtiden.

Arvid på Skanskagymnasiet

Bli redo både för arbete och fortsatta studier

Arvid Sandholm läser första året på Skanskagymnasiet och bor på skolans internat. När han får frågan om varför han valde Skanskagymnasiet så berättar Arvid om känslan av den lilla skolan vilket är bra eftersom ”man känner alla”. När han besökte skolan tyckte han det verkade personligt och gillade tanken på internat där man kan få vänner från hela Sverige. Dessutom var det en utbildning med möjlighet till ett fjärde tekniskt år. ”Det är verkligen bra, speciellt när man inte vet om man vill plugga vidare eller vill arbeta efteråt”, säger Arvid som planerar att söka fjärde året efter studenten.

Efter ett fjärde tekniskt år, som ger gymnasieingenjörsexamen, finns stora chanser till en provanställning som biträdande arbetsledare på Skanska – en verklig möjlighet att skaffa goda erfarenheter av ledarskap och karriärmöjlighet i byggbranschen.

Kayla på Skanskagymnasiet

En skola där man känner sig hemma

Kayla Ludwig pendlar till skolan. Hon går, precis som Arvid, första året på Skanskagymnasiet. Hon talar entusiastiskt om skolan och utbildningen: ”Det bästa med skolan är helt klart stämningen!”. Hon uppskattar ”hemmakänslan”. Kayla berättar att hon från början hade tänkt läsa arkitektur-profilen, men att hon nu är mer intresserad av den byggtekniska profilen på programmet.

Emma på Skanskagymnasiet

Teknikprogrammet som lockar många tjejer

Emma Nilsson, som går andra året på skolan, erkänner att hon från början inte visste så mycket om skolan och utbildningen, men att valet föll på Skanskagymnasiet eftersom hon ville läsa en högskoleförberedande teknisk utbildning. Vad som händer efter gymnasiet, har Emma ännu inte bestämt, men något inom byggbranschen är numera ett av alternativen. När Emma ska berätta om skolan, så kommer hon ganska snabbt in på att det faktiskt går många tjejer på skolan, ovanligt många för att vara teknikprogrammet. ”Det är kul”, tycker Emma.

En annan aspekt som hon lyfter fram som fördel med skolan: ”Jag tror att det är bättre relation mellan personal och elever här än vad det är på en stor skola”, säger Emma.

För dig som är motiverad och vill träffa nya vänner

Arvid, Kayla och Emma, har en ganska tydlig bild av vilka som borde överväga att söka till Skanskagymnasiet. Det är bra att vara intresserad av exempelvis teknik och kanske nyfiken på byggbranschen. De är överens om att det inte är rätt anledning att välja Skanskagymnasiet bara för man att vill flytta hemifrån. ”Eftersom det är ett högskoleförberedande program så behövs motivation och en viss studievana”, säger Kayla. ”Det är bra om du gillar exempelvis matte och bra om du har en öppen inställning till nya ämnen”, säger Emma. Alla har samma bild av gemenskapen på den lilla skolan där alla känner alla. Här umgås man över årskurserna. ”Om du vill söka hit, så är det fördel att vara studiemotiverade och ha engagemang i såväl skola som vänner”, säger Arvid.

Läs mer om Skanskagymnasiet här!

Annonser