Roboten gör entré i klassrummet

Har du funderat på hur det vore att ha en robot som lärare? Då har vi glädjande nyheter -framtiden är nämligen här! Åtminstone i klassrummet. För nu är det nämligen dags för roboten att göra entré i klassrummet och i skolvärlden.

Roboten Furhat ska vara extralärareNu gör roboten entré i klassrummet

Preben Wik är en av forskarna bakom den sociala roboten som nu ska göra entré i två olika skolor i Sverige. Preben har tagit fram roboten tillsammans med tre andra forskare på KTH. Den sociala roboten, som kallas Furhat, har i uppgift att interagera med människor på ett bra sätt.

Kan en robot vara en pedagogisk tillgång?

Tanken med hela projektet är att ta reda på om en robot kan vara en pedagogisk tillgång i skolan, om den kan vara ett stöd för inlärning och agera bollplank för eleverna vid läxläsning. En liten studie har redan genomförts och där fick personerna lära sig ett antal ord på ryska med Furhats hjälp.

– Det är ingen stor studie men vi kunde se att det skilde sig mellan grupperna så att inlärningen gick lite bättre för varje steg, säger Preben Wik.

Kan fungera extra bra för barn med diagnos inom autismspektrat

Lärare som arbetar med barn med diagnos inom autismspektrat har fört fram en fundering till forskarna, nämligen att roboten kan fungera extra bra som stöd för just den typen av elever. Detta är dock inget som går att säkerställa ännu, säger Preben Wik.

Vad krävs av en social robot?

Interaktionen är den viktigaste delen, att vi människor ska kunna få en naturlig interaktion med roboten. För att det ska lyckas behöver roboten vara så människolik som möjligt, men kanske inte rent fysiskt. Det viktigaste är istället att vi känner igen rörelserna hos roboten, att till exempel ögonen rör sig som vi förväntar oss.

– När vi exempelvis talar med två personer och tittar omväxlande på dem så är det så att vi flyttar blicken först och sedan vrider på huvudet lite efter. Då måste roboten också göra så, säger Preben Wik.

Källa: idg.se

[Facebook:like]