6 saker du inte ska göra när du skriver CV

Du som ska börja eller redan går i gymnasiet och ska söka sommarjobb – se hit! Om du inte redan har sökt sommarjobb är det hög tid nu! Har du sökt jobb men inte fått napp? Kanske har du gjort någon av de vanligaste tabbarna i CV-sammanhang? Om opassande selfies och andra vanliga CV-missar kan du läsa här!

Fundersam tjej framför dator

Du som ska börja eller redan går i gymnasiet och ska söka sommarjobb eller extrajobb – se hit! Har du sökt jobb men inte fått napp? Kanske har du gjort någon av de vanligaste tabbarna i CV-sammanhang? Att skicka samma CV till 10 olika arbetsgivare är ett klassiskt misstag. Om detta och om 5 andra vanliga CV-missar kan du läsa här!

1. Massutskick

Läs igenom annonsen noga innan du formulerar ditt personliga brev och CV. Vad är det de söker för slags person och vilka förväntningar har de på dina kunskaper? Försök nämna några av kriterierna från annonsen och knyt dem till vad du redan kan, vad du vill lära dig och hur du är som person. Se till att rätt företag och, om möjligt, person är angiven som mottagare. Sanningen är att du har större chans att få svar om du skickar 5 välskrivna och anpassade CV:n än 50 identiska massproducerade ansökningar.

2. Använda opassande selfies

Att bifoga en bild till ditt CV är inget måste, men kan vara en fördel eftersom det kan göra ditt CV lättare att komma ihåg. Men tänk på att använda en porträttbild i neutral miljö – inga partybilder, semesterkort eller poserande selfies. Du ska bli bedömd efter dina erfarenheter, kunskaper och ambitioner, så skippa duckfacet.

3. Ljuga

Sanningen varar längst så se till att vara ärlig med vad du kan och vad du gjort innan. Framförallt är det viktigt att du kan styrka vilka arbetsplatser du varit på tidigare via intyg eller referenser. Om du saknar arbetslivserfarenhet – lyft fram egenskaper, kunskaper och erfarenheter från andra sammanhang som skolan, fotbollslaget eller scouterna.

4. Följa Jante-lagen

Precis lika dumt som att ljuga är att inte berätta tillräckligt om vad du faktiskt kan. Kommentarer som ”Jag har aldrig haft ett jobb innan” eller ”jag har sökt 50 sommarjobb och aldrig fått napp” undanbedes. Se till att fokusera på vad du faktiskt kan! Kanske har du lärt dig passa tider genom din hårda mattelärare, blivit bra på att räkna genom timmarna bakom kiosken i hockeyhallen. Skriv en lista med dina bästa egenskaper och försök hitta situationer där du förbättrat dem eller haft nytta av dem. Därefter kan du knyta an till vad som efterfrågas i annonsen.

5. Stava fel

Oavsett vilken typ av jobb du söker är det viktigt att du skriver korrekt och förståeligt i ditt CV. Be någon läsa igenom vad du skrivit innan du skickar iväg din ansökan för att undvika stavfel, grammatikfel och misstag. Särskilt vanligt är särskrivningar så se upp för att dela på ord som ska sitta ihop, som exempelvis "sommarjobb". Ett välformulerat CV visar inte bara hur bra du är på att skiva, det visar också att du tar jobbsökandet på allvar och att du tagit dig tid att göra det ordentligt. Vill du bli bättre på att skriva? Läs vår artikel om hur du blir en bra skribent.

6. Ge upp

Har du inte fått någon återkoppling på din ansökan? Ge inte upp! Ring upp företaget och hör efter så att din ansökan faktiskt kommit fram. Inget svar? Lämna ett meddelande eller skicka ett mejl. Att ligga på lite extra kan ofta löna sig om din ansökan drunknat i en hög med många andra CV:n, dessutom är chansen betydligt större att rekryteraren kommer ihåg dig om ni varit i kontakt. Får du däremot ett nej är det troligtvis dags att gå vidare. Leta nya platsannonser eller ligg steget före arbetsgivaren och skicka in spontanansökningar. Hör av dig till företag och organisationer där du tror att du kan bidra. Tänk på att för varje jobb du söker får du mer erfarenhet. Kämpa på!

Vill du läsa mer? Se vad rekryteraren Olof har för CV-tips för dig som ska börja eller går på gymnasiet och ska söka jobb.

Lyssna på vår podcast om jobbsökning!

Annonser