CV-tips

CV-tipsDet kan kännas långt bort när du fortfarande går i gymnasiet att skriva CV. Men om du testar att skriva ett CV redan under gymnasiet är du mer förberedd när det väl är dags att söka drömjobbet, oavsett om det är direkt efter studenten eller ett extrajobb under tiden du pluggar vidare. Olof Tydén jobbar med rekrytering och ger här sina bästa CV-tips.

Olofs bästa tips för att ditt CV ska sticka ut från mängden:

Skriv tydligt och strukturerat
– Som rekryterare gillar jag när CV:t är tydligt, strukturerat och lättöverskådligt. Det gör att jag enkelt och snabbt får en bild av dina erfarenheter, kvalifikationer och dig som person, säger Olof.

Fokusera på det som är relevant för praktiken/jobbet du söker
– Redogör mer detaljerat för de erfarenheter (praktikplatser, sommarjobb m.m) som är relevanta för just den specifika praktikplatsen/det jobbet du söker. Beskriv vad du har gjort och vilket resultatet blev. Sälj in dig själv helt enkelt! Efter det skriver du eventuella resterande jobb/praktikplatser enbart med årtal. Efter det kan du ta upp övrig allmän information och eventuella roliga fakta eller egenskaper, beskriver Olof

Håll CV:t kort
– Jag tycker att ett CV ska vara max två sidor långt, säger Olof.

Anpassa CV:t efter vad du söker
– En annan viktig sak att tänka på är att du anpassar ditt CV efter vilken typ av jobb eller praktik det är. Söker du till en praktik där du behöver vara kreativ är det till exempel smart att visa att du är det i din ansökan. Söker du istället inom en bransch som präglas av struktur är det bra att fokusera på det i CV:t, fortsätter Olof.

Ta hjälp av en mall om du tycker det är svårt att skriva CV
– Det finns väldigt bra mallar som du kan använda dig av när du ska skriva ditt CV. Ett exempel är att du först skriver med profil och mål där du beskriver vem du är och vad du har för mål både jobbmässigt och personligen. Ett mål kan till exempel vara att du utbildar dig till Florist och vill testa hur det är att jobba i en riktig blomsteraffär. Efter det skriver du med utbildning och arbetslivserfarenhet, tipsar Olof.

Samla på dig erfarenheter som du kan skriva med i ditt CV
– Det finns många olika vägar att samla på sig erfarenheter och meriter även om du går en gymnasieutbildning där det inte ingår praktik. Du kan försöka hitta ett ställe där du kan jobba extra på kvällar och helger. Ett annat tips är att söka upp en arbetsplats där du kan göra praktik under sommaren. Ta hjälp av ditt nätverk, familj, släkt och vänner när du letar efter en praktikplats. Du kan även testa att ringa runt till arbetsgivare du tycker verkar intressanta och höra med dem vad de tycker att du ska fokusera på för att vara så konkurrenskraftig som möjligt, säger Olof.

Skapa en portfolio under gymnasiet
– Ett annat tips är att dokumentera dina färdigheter under gymnasieutbildningen. Går du inriktning Frisör och har klippt och stylat personer i skolans frisörsalong? Skapa en blogg där du lägger upp bilder eller sammanställ en pärm med vad du har gjort. Läser du Husbyggnad och har varit med och byggt en altan? Ta foton av det du har varit med och skapat och skicka med. På så sätt samlar du på dig material under din gymnasietid som du kan använda när du söker praktikplats och även jobb, avslutar Olof.

Annonser