Tips: Bygg- och anläggningsprogrammet

Är du osäker på ditt val till gymnasiet? I den här artikeln får du veta allt du kan tänkas behöva veta om Bygg- och anläggnings-programmet. Programmet har fem olika inriktningar och ger dig möjlighet att välja bland mängder av yrken efter gymnasiet!

Tips Bygg- och anläggningsprogrammet

Välj Bygg- och anläggningsprogrammet och få massor av valmöjligheter efter gymnasiet

Är du osäker på ditt val till gymnasiet? Nu är det hög tid för omval till gymnasiet och i den här artikeln får du veta allt du behöver veta om ett av gymnasiets yrkesprogram. Bygg- och anläggningsprogrammet har fem olika inriktningar och du kan välja bland mängder av yrken efter gymnasiet. Läs artikeln för att få stenkoll på dina möjligheter efter att ha läst Bygg- och anläggningsprogrammet!

Visste du det här om Bygg- och anläggningsprogrammet?

Efter att ha läst Bygg- och anläggningsprogrammet har du många valmöjligheter gällande vilket yrke du kan ha. Du kan till exempel arbeta inom måleri, husbyggnad, anläggning eller plåtslageri. Du kan arbeta både med nykonstruktion och med renovering. I dagens samhälle spelar bygg- och anläggningsverksamhet en central roll.

Som elev på Bygg- och anläggningsprogrammet får du vara ute på APL (arbetsplatsförlagt lärande) under några veckor av din gymnasieutbildning. Du får då testa på det yrke du har valt och få värdefulla kunskaper genom att vara på en riktig arbetsplats. Dessutom har du möjlighet att få viktiga kontakter under din APL.

Exempel på yrken du kan ha efter Bygg- och anläggningsprogrammet

Det finns fem olika inriktningar att välja mellan på Bygg- och anläggningsprogrammet; Måleri, Husbyggnad, Plåtslageri, Mark och anläggning samt Anläggningsfordon.

Yrken efter att ha läst Måleri:

Yrken efter att ha läst Husbyggnad:

• Träarbetare
  • Golvläggare
  • Murare

Yrken efter att ha läst Plåtslageri:

• Ventilationsplåtslagare
  • Byggnadsplåtslagare

Yrken efter att ha läst Mark och anläggning:

• Väg- och anläggningsarbetare
  • Järnvägstekniker
  • Beläggningsarbetare

Yrken efter att ha läst Anläggningsfordon:

• Anläggningsmaskinförare

Så gör du för att bli högskolebehörig på Bygg- och anläggningsprogrammet

Även om programmet i första hand fokuserar på att ge dig kunskaper för att börja jobba direkt efter gymnasiet, finns det såklart möjlighet att bli högskolebehörig för dig som vill det.

För att få högskolebehörighet på Bygg- och anläggningsprogrammet måste du utöver din yrkesexamen också läsa följande kurser och ha godkända betyg i dem: Svenska eller svenska som andraspråk 2 (ingår i de programgemensamma ämnena), Svenska 3 (möjligt att läsa inom programfördjupningen) och Engelska 6 (kan läsas som individuellt val eller som utökat program).

Här hittar du skolor som erbjuder Bygg- och anläggningsprogrammet

[Facebook:like]

Tips på andra artiklar: