Sofia Theodoridou - 25-åringen som lever sin dröm

Sofia Theodoridou har blivit intervjuad av gymnasium.se. Hon är en 25-årig pilot uppvuxen i Täby. Hennes karriär började strax efter gymnasiet, när hon påbörjade utbildningen hos Trafikflyghögskolan. Efter examen från TFHS fick hon snabbt ett erbjudande - som pilot hos Norwegian.

Sofia Theodoridou

gymnasium.se har pratat med Sofia Theodoridou, en 25-årig pilot från Täby som direkt efter gymnasiet tog sina första steg mot en karriär inom flygbranschen. Kort efter studierna på Trafikflyghögskolan och praktiken, kom jobberbjudandet - som pilot hos Norwegian.

Intressena visade vägen genom gymnasievalet

När Sofia skulle välja gymnasieprogram valde hon att följa sina intressen. Detta gjorde att hon till slut landade i Naturvetenskapsprogrammet med profilen Ledarskap och Äventyr. Natur valde hon tack vare sitt intresse för matte, fysik, kemi och biologi. När hon sökte var hon inte helt säker på vad hon ville göra i framtiden, därför valde hon något som skulle ge henne många valmöjligheter i framtiden. Sofia visste att hon tyckte om att jobba i grupp, ville utveckla sina kunskaper inom ledarskap och ville ha mer idrott på schemat. Detta gjorde att profilen Ledarskap och äventyr blev en bra matchning.

Pilotyrket blev ett naturligt val

Under sitt andra år på gymnasiet blev Sofia inspirerad att starta en karriär inom flygbranschen. Inspirationen kom bland annat från hennes mormors far som var stridspilot under andra världskriget, farfar som ville bli pilot men aldrig fick möjligheten, samt från pappa, som låg bakom det tekniska intresset hon senare utvecklade. Inspirationen hon fick gjorde henne nyfiken på pilotyrket och kände att det skulle kunna passa henne väldigt bra.

När Sofia kommit på att det var pilot hon ville bli, bestämde hon sig för att söka till Trafikflyghögskolan (TFHS) i Skåne direkt efter studenten. TFHS är idag en Yrkeshögskola där praktik utgör en stor del av utbildningen, vilket gör det lättare att komma ut i arbetslivet i slutet av utbildningen.

Snabba fakta om pilotyrket

Sofia, pilot hos Norwegian

Blev kontaktad av Norwegian

Med skolans hjälp fick Sofia en praktikplats. Under praktiken skulle de klara av träning och ett gäng tester. Om de klarade alla moment fick de börja arbeta. Efter praktiken blev Sofia kontaktad av Norwegian om ett jobberbjudande som pilot. I och med den dåvarande bristen på piloter så ville företaget att hon skulle börja arbeta direkt.

Norwegian hade inga krav gällande vart hon bodde. De första 1,5 året pendlade Sofia från Sverige till flera olika länder för att jobba. Efter det fick hon sin nuvarande position med Stockholm som bas.

Snabb resa ut i arbetslivet

För- och nackdelarna med yrket varierar beroende på vart man utbildar sig och får jobb.

Fördelarna var många för min egna del. Jag hade det fantastiska privilegiet att jag blev antagen på en statlig utbildning och via skolan direkt kom ut i arbetslivet.

Nackdelen är att det tyvärr är få som har den upplevelsen. Pilotyrket är oftast en privat finansierad utbildning som enkelt kan nå upp i 1 miljon kronor, följt av flera års arbetslöshet innan man har fått ihop tillräckligt med flygtimmar för att kunna söka till ett jobb.

Sofia berättar att det finns många fördelar med yrket

En stor fördel, enligt Sofia, är variationen i arbetet. Ingen dag är den andra lik. Man tar sig an olika destinationer med olika spännande utmaningar, ofta med olika kollegor från dag till dag. Det varierande vädret gör arbetet väldigt dynamiskt, och det gäller ofta att kunna lösa diverse problem. Största fokus ligger alltid på säkerheten. De jobbar hela tiden med förnuft, logiskt tänkande och regler.

Den största fördelen då?

- Absolut bäst av allt är att vi har arbetsmarknadens vackraste utsikt från “kontoret”!

Som med alla yrken finns det även nackdelar med att vara pilot. Till exempel jobbar man på födelsedagar, högtider, och andra dagar som många är lediga på. Även kroppen får ta mycket stryk. Piloter utsätts för strålning högt upp i atmosfären, torr luft i planet, väldigt lång tid sittandes, tryckskillnader, samt konstiga arbetstider på dygnet.

Vilken har varit din bästa upplevelse på jobbet?

- När jag har fått ta med familjemedlemmar eller vänner in i cockpit. Det har varit underbart att få visa min vackra arbetsplats som jag älskar så mycket.

Sofias tips till alla ungdomar som står inför gymnasiestarten

Sofias råd till dig som ska välja gymnasium är att tänka på vikten av att jobba hårt i skolan, även om man inte vet precis nu vad man vill jobba med. På det viset har man valet att följa sin dröm när man väl klurat ut vad den är. Man kan göra vad man vill bara man kämpar.

"Jag trodde aldrig när jag skulle välja gymnasium att jag en vacker dag skulle få flyga passagerare världen över i ett 80-ton tungt jetflygplan!"

Om pilotyrket

• Utbildningen till trafikflygare (pilot) tar generellt sett runt 2,5 år
  • Ämnen som ingår i utbildningen är bland annat meteorologi, flygprestanda och navigation.
  • För att få privat pilotlicens krävs 45 timmars praktisk och teoretisk utbildning
  • Runt 200 flygtimmar krävs för att flyga för ett flygbolag
  • Skolor som erbjuder utbildningen är bland annat Lunds Universitet Trafikflyghögskolan (TFHS), OSM Aviation Academy, samt Svensk Pilotutbildning.

Program för dig som vill bli pilot!

Annonser