5 fördelar med barn- och fritidsprogrammet

Var med att och forma framtidens generation samtidigt som du har roligt på jobbet. Få kunskaper om hur barndom och uppväxt spelar en avgörande roll i människors utveckling.

händer som håller i en jordglob

Tycker du det är viktigt att barn ska få vara barn och ha möjligheten att växa upp med de bästa av förutsättningar? Om du har kvar barnasinnet och vill ha roligt på jobbet och samtidigt vara med och forma framtidens generation, är barn- och fritidsprogrammet ett perfekt val för dig.

Snart får du själv får bestämma vilken inriktning du vill läsa. Grattis, och välkommen till gymnasiet!

Barn- och fritidsprogrammet är ett spännande yrkesprogram som passar perfekt för dig som vill arbeta med barn och unga i framtiden. Det är en mycket praktisk och pedagogisk utbildning där du får kunskaper om hur barndomen och uppväxten spelar en avgörande roll i människors utveckling.

Vad får jag ut av programmet?

Det kanske mest spännande av allt, är att du kommer att kunna spela en avgörande roll där du hjälper och stöttar barn, ungdomar och vuxna deras personliga utveckling. Du kommer att lära dig hur du bemöter människor i olika stadier i livet, och utbildningen kommer även ge dig kunskaper om hur du arbetar med personer med funktionsnedsättning.

Vem passar barn- och fritidsprogrammet för?

Barn- och fritidsprogrammet är perfekt för dig som älskar att arbeta med människor, vill se dem utvecklas och vara delaktig i att förbereda dem inför nästa steg i livet. Du får pedagogiska verktyg och kunskaper för att kunna arbeta som exempelvis barnskötare, elevassistent, personlig assistent eller personlig tränare efter avslutade studier. Oavsett vad du väljer kommer ditt framtida yrke vara med och bidra till ett bättre samhälle.

🚀 5 fördelar med barn- och fritidsprogrammet

1. Möjligheter

Barn- och fritidsprogrammet ger många möjligheter efter gymnasiet. Det passar både för dig som vill börja jobba direkt efter gymnasiet och för dig som vill studera vidare på universitet eller högskola.

2. Två spännande inriktningar

Du kan välja mellan två olika inriktningar: pedagogiskt och socialt arbete, eller fritid och hälsa. Oavsett vilken inriktning du väljer, kommer du att få bättre förståelse för olika människor och värdefulla kunskaper om hur du bemöter dem. Något du kommer ha stor nytta av både i arbetslivet som privat.

3. Du kan börja arbeta direkt

Du får både teoretiska och praktiska kunskaper och efter avslutade studier får du en yrkesexamen som gör att du kan börja arbeta direkt.

4. Praktik ingår

15 veckors APL (arbetsplatsförlagt lärande) på exempelvis skola eller fritidsgård, där du praktiskt applicerar dina nya kunskaper direkt i verkligheten.

5. Du kan plugga vidare

Du får relevanta kunskaper som ger dig möjlighet att studera vidare till ett samhällsviktigt yrke, till exempel förskollärare, polis eller socionom.

Hitta skolor med barn- och fritidsprogrammet

Annonser