4 fördelar med att gå ett yrkesprogram

Hög lön och lättare att få jobb – låter det lockande? Då ska du välja ett yrkesprogram på gymnasiet. Det finns faktiskt forskning som visar att det lönar sig! gymnasium.se listar fyra fördelar med att gå ett yrkesprogram.

Idag är det många som har en felaktig bild av yrkesprogrammen och tror att det är ett sämre val än de högskoleförberedande programmen. Men visste du till exempel att de som har en yrkesutbildning etablerar sig lättare på arbetsmarknaden och att många som gått ett högskoleförberedande program aldrig pluggar vidare? Det ena är inte bättre än det andra, så för att slå hål på eventuella myter lyfter vi fyra fördelar med att välja ett yrkesprogram på gymnasiet.

Visa alla yrkesprogram

1. Större chans till jobb direkt efter gymnasiet

Om du väljer ett yrkesprogram kommer du ha väldigt goda chanser att få jobb efter studenten – nu och under många år framöver. Du får genom praktik in en fot på arbetsmarknaden och kan därigenom få värdefulla kontakter. Dessutom har SCB tagit fram statistik som säger att det kommer saknas 260 000 personer med gymnasial yrkeskompetens år 2035. Ett yrkesprogram är med andra ord ett säkert framtidsval!

2. Du får högskolebehörighet

Från och med den 1 januari 2023 kommer yrkesprogrammen automatiskt ge grundläggande behörighet till högskoleutbildning. Det betyder att du inte behöver välja gymnasieprogram baserat på om du ska plugga vidare eller inte. Efter studenten kan du börja jobba inom ditt yrke direkt, eller plugga vidare inom ditt yrkesområde om du känner för det. Bra va? Vi har skrivit mer högskolebehörighet från yrkesprogrammen här.

3. Du får hög lön snabbt – även som ung

Forskare har följt två årskullar i Malmö, en yngre och en äldre, för att bland annat se vilka som fått jobb efter gymnasiet och för att se vad de tjänar. Det visade sig att deras inkomster såg ut så här år 2019, ett par år efter studenten:

➡️ Den yngre årskullen – då 21 år:

• De med examen från en yrkesutbildning tjänade i snitt 260 000 kr / år
  • De med examen från en högskoleförberedande utbildning tjänade i snitt 218 000 kr / år

➡️ Den äldre årskullen – då 26 år:

• Snittlönen för yrkesutbildade hade ökat till 280 000 kr / år
  • Snittlönen för de som avslutat en högskoleutbildning var 290 000 kr / år

4. Du kan jobba utomlands efter studenten

Med en examen från ett yrkesprogram kommer du ha kunskaper som är eftertraktade både i Sverige och utomlands. Varför jobba för att sen resa, när du kan göra båda? Att jobba utomlands kan ge dig ovärderlig arbets- och livserfarenhet.

Visa mig yrkesprogrammen

Följ oss i sociala medier 📱🤳

Vi har testat massor av yrken för att ge dig inspiration inför ditt gymnasieval. Följ oss på TikTok och Instagram för yrkesinspiration och massor av annat pluggrelaterat innehåll! gymnasium.se heter vi där.

➡️ Följ gymnasium.se på TikTok

➡️ Följ gymnasium.se på Instagram