Hälften av eleverna vill plugga vidare

Av de över 100 000 elever som tog studenten 2014 vill över hälften fortsätta studera inom de tre närmaste åren. Detta visar en undersökning som SCB har genomfört.

halften-av-eleverna-vill-plugga-vidare-

Mer än hälften av de elever som tog studenten i våras vill studera vidare

Cirka 105 000 elever tog studenten i somras och av dessa är det mer än hälften som har planer på att fortsätta studera. En undersökning från SCB visar att närmare 60 procent av avgångseleverna har planer på att plugga vidare efter att de har gått ut gymnasiet.

Av årets avgångselever uppger 58 procent att de planerar att påbörja en högskoleutbildning inom de kommande tre åren. De allra flesta av dessa elever har gått Naturvetenskapsprogrammet, där det är så mycket som 93 procent av eleverna som har fortsatta studier som mål. På Samhällsvetenskapsprogrammet och Teknikprogrammet är motsvarande siffra 80-85 procent.

Det är fler elever från högskoleförberedande program än från yrkesprogram som vill studera vidare efter gymnasiet, vilket är naturligt. Men hur ligger det egentligen till? Måste du gå ett högskoleförberedande program om du vill plugga vidare efter gymnasiet? Svaret är nej, Gymnasium.se hjälper dig att reda ut begreppen:

Högskoleförberedande program
I den svenska gymnasieskolan finns det sex högskoleförberedande program:

Ekonomiprogrammet
Estetiska programmet
Humanistiska programmet
Naturvetenskapsprogrammet
Samhällsvetenskapsprogrammet
Teknikprogrammet

På dessa program blir du automatiskt högskolebehörig genom att läsa de ämnen som ingår.

Bli högskolebehörig på yrkesprogrammen
Det finns tolv nationella yrkesprogram och på dessa finns det möjlighet att läsa de kurser som behövs för att få grundläggande högskolebehörighet antingen inom programfördjupningen, det individuella valet eller genom att läsa utökat program.

Vissa utbildningar på högskola och universitet kräver att du har en särskild högskolebehörighet. För att kunna komma in på dessa utbildningar måste du läsa vissa specifika ämnen utöver den grundläggande högskolebehörigheten.

Läs mer om de nationella gymnasieprogrammen här

Källor: Scb.se; Skolverket.se

[Facebook:like]