Bästa skolkommun 2015 - län för län

Lärarförbundet utser för tredje gången på fyra år Vellinge kommun till landets Bästa skolkommun. Se de bästa kommunerna i varje län - vi har listan!

Bästa skolkommun 2015Bästa skolkommun utsedd – se hela listan, län för län

Idag presenterar Lärarförbundet för fjortonde året rankningen Bästa skolkommun. Syftet är att uppmuntra kommuner som satsar på elever, lärare och skolledare och att inspirera fler att göra detsamma. I rankningen granskar man Sveriges kommuner utifrån 14 olika kriterier, baserade på både förutsättningar och resultat. Årets vinnare är - för andra året i rad, Vellinge Kommun i Skåne.

Sedan 2002 utser Lärarförbundet Sveriges bästa skolkommuner, för att sätta fokus på kommunernas viktiga roll som huvudmän för skolan. Genom utmärkelsen vill man också uppmuntra kommuner som ger sina elever, lärare och skolledare goda förutsättningar.

Årets vinnare

För tredje gången på fyra år har Vellinge Kommun i Skåne utsetts till landets Bästa skolkommun. På andra plats hamnar Piteå och Luleå kniper tredjeplatsen.
Som alla kommuner har Vellinge stått inför utmaningen med lärarbrist under året.
- Många kommuner vill bli bästa skolkommun och Vellinge lyckas genom att investera långsiktigt i sin skola. Stort grattis till alla skickliga lärare och skolledare, och till invånarna i Vellinge, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Så går det till

Till grund för rankningen Sveriges Bästa skolkommun ligger 14 kriterier som anses viktiga för att bedöma skolans arbetsförutsättningar och resultat.

De kriterier som ligger till grund för undersökningen är:

1. Resurser till undervisningen
  2. Utbildade lärare
  3. Lärartäthet
  4. Friska lärare
  5. Lärarlöner
  6. Kommunen som avtalspart
  7. Andel barn i förskola
  8. Betygsresultat, genomsnittligt meritvärde i åk 9
  9. Betygsresultat i åk 9 i förhållande till förutsättningarna, Likvärdighetsindex.
  10. Andel elever som är godkända i alla ämnen i åk 9
  11. Andel elever godkända i alla ämnen i förhållande till Likvärdighetsindex.
  12. Andel elever som fullföljer gymnasieutbildningen inom 4 år
  13. Andel elever som uppnår grundläggande behörighet för högskolestudier
  14. Övergång till högskolan

Statistiken som används i granskningen hämtas från SCB, Skolverket, Lärarförbundet, Arbetsgivarorganisationen Sveriges Kommuner och Landsting, SKL samt partsgemensam statistik.

Kommunerna rankas, inom 14 kriterier, från 1 till 290 där placering 1 utgör bästa värde. Kriterierna andel pedagogiskt utbildade lärare samt lärartäthet ges dubbel vikt i sammanräkningen, eftersom tillgången till kompetenta lärare ses som den viktigaste faktorn för skolframgång.

Här är de bästa kommunerna i varje län, enligt Lärarförbundets kriterier:

Blekinge län - Sölvesborg Kommun
Dalarnas län - Rättvik Kommun
Gotlands län - Region Gotland (länets enda kommun)
Gävleborgs län - Ockelbo Kommun
Hallands län - Kungsbacka Kommun