Internet är INTE kunskapens källa

IT ger sämre studieresultat

Internet är INTE kunskapens källa

Nej, åtminstone om man läser en delrapport av den senaste PISA-studien. Den visar nämligen att de elever som använder datorer och internet allra mest, också är de som presterar sämst på PISA-proven. Lärarnas riksförbund uppmanar till en satsning på såväl lärare och IT, och i den ordningen.

Att IT fått en allt större plats i klassrummet går knappast att förneka. Och nu pekar alltså siffrorna från PISA-studien på att implementeringen av IT i skolan i stor utsträckning gett negativa följder på elevernas studieresultat. Bo Hansson, ordförande Lärarnas Riksförbund, är inte förvånad över utvecklingen och menar på att problematik uppstår när datorer och IT blir mer av ett tidsfördriv och nöje än ett ändamål för lärande.

– Datorer och IT ska användas mer genomtänkt och medvetet än idag. Att de 15-åringar som surfar mer än fyra timmar om dagen presterar sämre i matematik och läsförståelse, är en tydlig signal om att den nya tekniken inte används för att utveckla lärandet, säger han.

Mycket tid spenderas online – även under skoltid

PISA-studien visar att svenska elever i snitt är online 38 minuter varje dag. Men det är bara under skoltid. 18 procent använder internet så mycket som en till fyra timmar per skoldag medan en mindre andel, sex procent, använder internet över fyra timmar varje dag - på skoltid! Det är också de elever som har högst tid online på skoltid som presterar de absolut lägsta resultaten i läsförståelse och matematik såväl som digital läsning och digital matematik.

Hur mycket sitter du själv online under en skoldag?

Källa: Skolvärlden


Senast uppdaterad: 15 sep 2015

Du kanske också är intresserad av:

Dags för nationella prov!

Publicerad: 2015-03-17

Hur förbereder man sig för de nationella proven? Hur viktiga är de och hur påverkar de mina betyg? Vi förklarar syftet med de nationella proven och ger tips på hur du förbereder dig.

Läs mer

Det nya betygssystemet

Publicerad: 2015-04-15

Eleverna är inte nöjda med det nya betygssystemet med A-F som infördes i den svenska skolan 2011. De menar att det är för svårt att få betyget A, vilket sänker motivationen för gymnasieeleverna. Skolverket menar att det hela är ett missförstånd över hur betygssystemet ska fungera.

Läs mer

Var tredje ung blir kränkt på nätet

Publicerad: 2015-03-23

En av tre unga har under det senaste året blivit utsatta för kränkningar via mobil, surfplatta eller dator. Detta och mycket annat som framkommer i Friends nätrapport 2015 kan du läsa om här.

Tags: Statistik
Läs mer

Kommentarer: