Flest väljer spanska i gymnasiet

En av fyra väljer minst en kurs i spanska i gymnasiet och språket är därmed mer populärt än såväl franska som tyska och italienska.

Spanska språket allt populärare i gymnasiet

Spanska språket ökar i gymnasieskolan

¿Hablas Español? Då är du inte ensam! Spanska har klättrat upp och blivit det populäraste valbara språket i gymnasiet, visar ny statistik från Skolverket. Idag är det lika många som läser som antalet elever som väljer tyska och franska tillsammans, det visar färsk statistik från Skolverket.

Av alla moderna språk som erbjuds i gymnasieskolan har spanskan blivit det mest populära och 2014 hade en av fyra bland de 84073 elever, som tog examen eller fick studiebevis med minst 2500 poäng, läst minst en kurs i spanska. Även i grundskolan är spanska dominerande.

Efter spanskan kommer tyskan, som lästs av 14%, följt av franska 11% och Italienska 4 %. Därefter är danska, kinesiska, japanska och arabiska de vanligaste moderna språken i gymnasiet. Siffrorna från Skolverket presenteras i nya numret av Lärarnas Riksförbunds magasin Skolvärlden

Statistiken är baserad på avgångseleverna som slutförde sin gymnasieutbildning 2014. Det här var också den första årskullen som läst hela gymnasiet enligt den senaste skolreformen GY2011. Statistiken visar en högre andel elever som fått betyg i kurs 3 eller 4 i spanska jämfört med avgångseleverna 2013.

Ett världsspråk

Det finns många anledningar till att spanskan blivit mer poppis. Säkert påverkar det att vi reser mer till fjärran länder där spanska är mer utbrett än de tidigare storspråken i svenska skolan: franska och tyska. Spanska är dessutom ett världsspråk som talas av över 400 miljoner människor. Endast mandarin, engelska och hindi är lika eller mer utbredda.

Ser man till de senaste årens ökning av spanskaelever i gymnasiet, kan det ligga flera förklaringar i införandet av gymnasiereformen 2011. I och med denna reform minskade elevernas individuella val från 300 poäng valbara kurser till 200 poäng. Dessutom ändrades reglerna för meritpoäng, vilket kan ha påverkat elevernas val av språk.

Ämnet moderna språk på gymnasiet

I ämnet moderna språk läser eleverna 100-poängskurser i upp till 7 nivåer. Har du inte läst språket i grundskolan börjar du på kurs 1 på gymnasiet. Efter att ha läst kurs ett och två är du på samma nivå som kurserna på högstadiet kan ge. Har du redan läst ett språk på grundskolan börjar du med steg tre på gymnasiet och kan sedan läsa upp till kurs 7 beroende på vilket program och vilka val du gör. Moderna språk ingår på alla högskoleförberedande programmen, och på tre av yrkesprogrammen. En skola kan också göra fler kurser i moderna språk obligatoriska genom programfördjupningen.

Så vad säger du? ¿Te apetece a tí también estudiar el Español?

Källa: Skolverket, Wikipedia

[Facebook:like]

Annonser

Du kanske också är intresserad av: