Floristprogrammet med inriktning psykologi

16 apr 2008
hej,

jag är snart 16 år och jag är verkligen klyven om min framtid.
Jag skulle vilja gå floristprogrammet men vill sedan gå någon form av psykologi på universitetet. Är det möjligt att kunna studera psykologi om man väljer florist som gymnasielinje? jag är också intresserad av att studera utomlands en tid. Finns det någon internationell inriktning i psykologiprogrammet?

Hej!

Det var många frågor i en, jag hoppas jag kan ge dig några svar. För att studera till psykolog behöver man vissa förkunskaper och detta kan ändras till dess att du skall studera. Men om du tar kontakt med en studie- och yrkesvägledare på exempelvis www.su.se (Stockholms universitet) kan du få information om vad som behövs just nu. När det gäller studier utomlands så kan man tex åka på ett utbytesår och så är det skolan i Sverige som administrerar detta.

Som det ser ut för tillfället så ger alla gymnasieprogram en allmän behörighet till högskolan och det kan vara så att du måste läsa till vissa ämnen för att ha behörighet till psykolog. Hoppas du blev något klokare. Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning

Maria