Sök utbildning 👉

Hur blir jag läkare efter Vård-och omsorgsprogrammet?

27 maj 2019
Hej!
Jag ska gå in på vård omsorg programmet. Jag undrar om jag måste först utbilda mig till sjuksköterska eller kan jag plugga vidare direkt till läkare. Men isåfall om jag måste utbilda mig till sjuksköterska först kan jag efteråt plugga inom tekniskt basår på ett hell år på universitetet för att kunna plugga till läkare?

28 maj 2019

Vad roligt att du vill bli läkare! Om du går Vård-och omsorg så behöver du läsa till en del kurser på Komvux efter gymnasiet (eller gå ett naturvetenskapligt basår). Det kan också vara möjligt att du kan läsa några av kurserna redan i gymnasiet om du kan välja dem som individuellt val eller som utökad kurs. Behörigheten för Läkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4.

Förutom behörigheten för Läkarprogrammet är det också viktigt att tänka på antagningspoängen. Antagningspoängen för läkarprogrammet kan se olika ut beroende på var i Sverige du studerar men oftast ligger det mellan 21,5-22,5 poäng och det är hög konkurrens för platserna till läkarprogrammet. För att få t.ex. 22,5 poäng behöver man A i alla ämnen som ger 20,00 poäng och fulla meritpoäng som är 2,5. Ett alternativ till höga betyg är att istället få ett högt resultat på högskoleprovet. Men högskoleprovet ersätter inte behörighetskraven.

Prata med din Studie-och yrkesvägledare i skolan om vad du kan göra för att komma närmare behörigheten under din gymnasietid. Det du inte hinner med kan du sedan läsa på Komvux, alternativt kan du gå ett naturvetenskapligt basår. Sjuksköterska är en helt egen utbildning och yrke och man utbildar sig inte till sjuksköterska först för att sedan bli läkare.