Hur blir jag läkare?

14 maj 2010
Hej!
Jag är en ny medlem här på gymnasium.se. Jag har blivit rekommenderad av en kompis att bli medlem, för här kommer jag få mycket information om studier, och hjälp.Jag har en liten fråga, som jag gärna vill ha svar på. Det är så att jag satsar hårt i skolan, och mitt dröm är att bli läkare. Det jag undrar är, hur många poäng måste man ha för att komma i en gymnasium med Nv-programet? Hur blir det sen??? Vart ska jag studera efter gymnasium? Blir det Insitut eller Universitet? När kan jag göra högskoleprovet? Skulle det vara bra om jag gjorde det första året i gymnasium?
Jag är jätte tacksam för era svar!

Mvh/Agapi

Hej!

Intagningspoängen för NV-programmet varierar från skola till skola. Tittar du på Gymansium.se och skolornas utbildningspresentationer kan du i faktarutan se förra årets intagningsstatistik för programmet. Här kan du läsa mer om intagningspoängen.

Om du vill satsa mycket på skolan finsn det även spetsutbildningar där du redan på gymansiet kan få läsa högskolekurser. Här hittar du dessa utbildningar.

Du kan göra högskoleprovet redan första året på gymansiet. Resultatet på högskoleprovet håller i fem år. Det är det bsta resultatet de senaste fem åren som du andvänder för att söka in. Du kan läsa med om detta på studera.nu.

På studentum.se kan du hitta vidareutbildningar som leder till arbete som läkare. Det finns både svenska och utländska utbildnignar på högskola eller universitet samlade där. Där kan du också läsa om vilka kurser du borde ha läst på gymnasiet för att bli behörig programmet.

Lycka till!

Vänlig hälsning