Antagningspoäng på gymnasiet

Hur fungerar antagningspoäng på gymnasiet? Vilken är de högsta poängen man kan få? Det och andra frågor får du svar på här nedan!

Antagningspoäng på gymnasiet

När du ska välja gymnasieskola och program, tittar skolan på dina betyg från högstadiet. För att kunna söka till ett program måste du först och främst ha gymnasiebehörighet. Det innebär godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk, matematik och engelska, plus fem eller nio ämnen till (beroende på om du söker till ett yrkesprogram eller ett högskoleförberedande program). Du kan dessutom behöva ha ett visst meritvärde, beroende på vilken skola och vilket program du söker.

Så här funkar meritvärde och antagningspoäng

Ditt meritvärde baseras på dina betyg. Antagningspoängen på ett program baseras i sin tur på meritvärdet hos de elever som söker till programmet. Om det är många som söker blir det högre konkurrens och det krävs ett högre meritvärde för att komma in – antagningspoängen blir högre.

Du får poäng för varje ämne du har betyg i. Betygen är värda mellan 0–20 poäng. När du lägger ihop dina poäng får du ut ditt meritvärde.

• A = 20 poäng
  • B = 17,5 poäng
  • C = 15 poäng
  • D = 12,5 poäng
  • E = 10 poäng
  • F = 0 poäng

Den högsta poängen du kan få är 340 poäng. Då måste du ha högsta betyg (A) i alla ämnen och ha läst ett modernt språk. Du kommer nämligen räkna bort poängen för antingen ett eller två betyg beroende på om du läst moderna språk eller inte. Om du läst ett modernt språk behöver du bara räkna bort ett betyg, annars behöver du räkna bort två betyg. Ditt meritvärde räknas alltid på dina bästa betyg.

Om du har läst ett modernt språk i språkvalet kommer ditt meritvärde bestå av 17 ämnen. Maxpoängen är då 340 poäng. Du får alltså räkna med ett extra betyg om du läst ett modernt språk (till exempel franska, spanska eller tyska).

Om du inte har läst ett modernt språk kommer ditt meritvärde bestå av 16 ämnen. Då kan du få max 320 poäng. I språkvalet kan du också välja svenska, svenska som andraspråk, engelska, teckenspråk eller modersmål. De räknas inte som moderna språk.

Om du söker till program med antagningsprov eller färdighetsprov kan provpoängen räknas med i ditt meritvärde. Då kan du få mer än 340. Estetiska programmet, International Baccalaureate och idrottsutbildningar är exempel på program som kan ha färdighetsprov.

💡 Känns det krångligt att räkna ut ditt meritvärde? Då kan du göra det automatiskt – fyll bara i dina betyg, så sköter kalkylatorn resten!

Räkna ut ditt meritvärde automatiskt här

Fri kvot för elever med särskilda skäl

På gymnasieskolan finns också något som kallas för fri kvot. Det innebär att ett begränsat antal platser avsätts för elever som av olika skäl får företräde framför övriga sökande. Det kan vara på grund av medicinska eller sociala omständigheter, eller om eleverna kommer från skolor där betygen inte utan vidare kan jämföras med grundskolans betyg, till exempel utländska betyg.

Elever som kommer in via den fria kvoten måste ha gymnasiebehörighet. Beslut om antagning på fri kvot gäller först till den slutliga antagningen. Ta kontakt med din studie- och yrkesvägledare, eller med skolan du vill gå på, om du har särskilda skäl och om du eventuellt kan bli antagen inom den fria kvoten.

Här kan du läsa mer om fri kvot

Kolla förra årets antagningspoäng för att se var nivån ligger

Är du orolig för om du ska komma in på ditt gymnasieprogram eller inte? För att få en fingervisning om hur stor konkurrensen är om platserna till ett gymnasieprogram kan du kolla på förra årets antagningspoäng.

På gymnasium.se har vi samlat gymnasieskolors senaste antagningspoäng, i många fall både lägsta antagningspoäng såväl som medelvärdet eller medianen. Medianen är det meritvärde som ligger exakt i mitten med lika många meritvärden ovan som under sig. Om antalet tal är jämnt blir medianen medelvärdet av de två tal som ligger i mitten.

Du hittar antagningspoängen på programmets informationssida på gymnasium.se och du kan även filtrera på antagningspoäng i sökresultatet. Vi har delat in antagningspoängen i fyra intervaller för att göra det enklare för dig att hitta ett gymnasieprogram du kan komma in på.

Hitta program med antagningspoäng i olika intervall

Klicka på länkarna nedan för att se program inom de olika poängintervallerna. Du kan sedan lägga till program, inriktning och ort för att hitta det program som passar dig.

0–150 poäng

151–230 poäng

231–300 poäng

Över 300 poäng

Att tänka på

• Tänk på att alltid välja det program du själv är intresserad av.
  • Meritvärdet kan förändras mycket från år till år beroende på hur många klasser som startar och hur många som söker till programmet.

Källa: Skolverket

Gå till den här sidan på arabiska اذهب إلى هذه الصفحة باللغة العربية

View this page in English

Petra Paulin