Ska idrott räknas med i gymnasiesnittet?

16 apr 2008
Hej!

En gång för alla skulle jag vilja få lite klarhet i något som för de allra flesta är tämligen oklart. Idrott och hälsa A - en obligatorisk gymnasiekurs, skall enligt diverse rykten ändå inte räknas med i slutbetyget. Eller snarare, inte räknas med om betyget sänker elevens snitt. Första frågan lyder då:

Stämmer detta, eller stämmer det inte? D.v.s. Ett gymnasieprogram omfattande 2500 poäng, blir det i händelse av ett sänkande betyg i Idrott och hälsa A reducerat till 2400 poäng?

I det här särskilda fallet, lyder förutsättningarna: 1850 MVG-poäng samt 650 VG-poäng. Av dessa 650 VG-poäng utgörs 100 av Idrott och hälsa A. Beräknar jag då mitt snitt genom 1850 * 20 + 550 (D.v.s. 650 VG - 100 poäng i Idrott och hälsa A) / 2400?

Synnerligen tacksam för svar!

Hej!

Nu ska jag försöka svara på dina frågor på ett korrekt sätt. Om ditt betyg i idrott och hälsa A sänker ditt snitt ska du inte räkna med det. I så fall kommer du att få 2400 poäng. Om du däremot skulle söka en utbildning där ett av behörighetskraven är idrott och hälsa A så måste du räkna med det i ditt betyg.

Verket för högskoleservice (www.vhs.se) har mer information om detta.

Vänliga hälsningar
Maria SYV Studentum