Så blir du PR-ansvarig

Hur blir man PR-ansvarig på gymnasiet? Vad gör en PR-ansvarig? Här kna du läsa mer om yrket och hur du ska kunna arbeta med PR i framtiden!

Så blir du PR-ansvarig

PR-ansvarig – Hitta utbildning på:

Samhällsvetenskapsprogrammet Ekonomiprogrammet

Estetiska programmet

Hur blir man PR-ansvarig på gymnasiet?

Om du vill arbeta som PR-ansvarig på ett företag i framtiden är det bra att gå ett högskoleförberedande program som Ekonomiprogrammet, Estetiska programmet eller Samhällsvetenskapsprogrammet. Eftersom du kommer att jobba mycket med all typ av media kan det vara bra att gå samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning medier, information och kommunikation. På inriktningen får du lära dig mer om mediernas roll i samhället, medieteknik, journalistik och reklam.

På universitet och högskola har du möjlighet att fördjupa dig inom PR och förbereda dig på ditt framtida yrke. Du kan bland annat läsa programmen Kommunikation/PR eller Företagsekonomi, inriktning Reklam och PR.

Vad gör en PR-ansvarig?

Som PR-ansvarig arbetar du på ett företag där du har hand om “Public Relations”. Du fokuserar alltså på ditt företags relationer med olika målgrupper. Ofta planerar man långsiktigt och skapar en strategi för att nå sina mål med olika relationer. Relationerna som det handlar om är bland annat till kunder, allmänheten och medier. Du kan även arbeta som PR-konsult, då kan företag anställa dig för specifika uppdrag.

Som PR-ansvarig är det viktigt att ha kunskap om vilka mediekanaler som är bäst för olika målgrupper, skriva innehållsrika texter, planera och analysera arbetet för att nå företagets mål.

Framtidsutsikter för PR-ansvarig

Det finns tyvärr inte en prognos för yrket från Arbetsförmedlingen.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en PR-ansvarig?

42 200 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2021

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Försäljning, inköp och marknadsföring
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida