Så blir du fastighetsmäklare

Vill du bli fastighetsmäklare? Vill du veta vilket gymnasieprogram du ska välja för att bli fastighetsmäklare? Vad tjänar en fastighetsmäklare? Läs mer här!

Så blir du fastighetsmäklare

Fastighetsmäklare – hitta en utbildning på:

Naturvetenskapsprogrammet Teknikprogrammet

Samhällsvetenskapsprogrammet*

*Kräver extra kurs för behörighet

Så blir du fastighetsmäklare på gymnasiet

För att bli fastighetsmäklare behöver du läsa vidare efter gymnasiet på antingen en högskola eller ett universitet. Fastighetsmäklarprogrammet på högskola/universitetet kräver grundläggande behörighet, matematik 3b/3c och samhällskunskap 1b/1a1+1a2. Därför är det bra om du väljer ett gymnasieprogram med de kurserna. Naturvetenskapsprogrammet, teknikprogrammet och ekonomiprogrammet med inriktning på ekonomi ger dig behörighet att plugga vidare till fastighetsmäklare. Du kan även välja samhällsvetenskapsprogrammet och lägga till matte 3 för att få behörighet.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till fastighetsmäklare på universitetsnivå.

Vad gör en fastighetsmäklare?

Som fastighetsmäklare är du mellanhanden i bostadsaffärer. Du ser till att alla parter (t.ex. säljare, spekulanter budgivare och köpare) har rätt information, att lagar och regler efterföljs och att affären blir så smidig som möjligt. Målet är att få bostadsköparen och bostadssäljaren att komma överens. Du jobbar tätt med både köpare och säljare som har olika mål med bostadsaffären: Köpare vill känna sig trygg i sitt köp och säljaren vill göra en så bra affär som möjligt.

Arbetsuppgifterna för dig som är fastighetsmäklare är både praktiska och teoretiska. En del av dagen spenderas på kontoret för att skriva kontrakt och avtal, medans andra delar innebär att hålla i bostadsvisningar och prata med kunder för att skapa en kontakt mellan köpare och säljare.

Framtidsutsikter för en fastighetsmäklare

Arbetsförmedlingen bedömer att konkurrensen inom yrket är stora. Det innebär att möjligheten till jobb generellt är små till medelstora, men varierar beroende på utbildning och erfarenhet. På fem års sikt bedömer Arbetsförmedlingen att det kommer fortsätta vara en tuff arbetsmarknad.

Källa: Arbetsförmedlingen

Vad tjänar en fastighetsmäklare?

40 100 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2021

Bra val av gymnasieprogram:

Bra val av utbildning efter gymnasiet:

« Tillbaka till alla yrken inom försäljning, inköp och marknadsföring
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida
« Alla yrken A–Ö