Visa gymnasium.se som: Mobil

Så blir du kundtjänstmedarbetare

Hur blir man kundtjänstmedarbetare?

Hur blir man kundtjänstmedarbetare på gymnasiet?

Krav och önskemål på utbildning varierar beroende på inriktning inom kundtjänstverksamheten. För många tjänster som kundtjänstmedarbetare behöver man inte ha en speciell yrkesinriktning. Det är vanligt att arbetsgivaren efterfrågar gymnasieutbildning som lägsta utbildningskrav.

Vad gör en kundtjänstmedarbetare?

Vanliga arbetsuppgifter när man jobbar i ett kundtjänstcenter eller kundkontaktcenter är att svara på frågor om olika produkter och tjänster. Det kan också handla om att ställa frågor i samband med marknadsundersökningar. En viktig egenskap i jobbet är att vara serviceinriktad.

Den kundkontakt man har i jobbet kan också ge möjlighet till att sälja in tjänster och produkter eller ta emot order och reklamationer. I vissa tjänster som kundtjänstmedarbetare kan man även ringa utgående samtal för kampanjer, kartlägga kundbehov eller boka tid för säljbesök.

Framtidsutsikter för kundtjänstmedarbetare

Det finns ingen prognos för yrket från Arbetsförmedlingen.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Kundtjänstpersonal/Kundtjänstmedarbetare

26 200 kr/månad 

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2017


Bra val av gymnasieprogram:


« Tillbaka till alla yrken inom Försäljning, inköp och marknad
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida
« Alla yrken A–Ö


Senast uppdaterad: 25 sep 2018