Så blir du mekaniker

Vill du jobba som mekaniker? Här kan du läsa mer om yrket, vilken utbildning du ska välja och hur framtidsutsikterna ser ut.

Mekaniker – hitta utbildning på:

Hur blir man mekaniker på gymnasiet?

Siktar du på en framtid som automationstekniker är El- och energiprogrammet eller Industritekniska programmet ett bra val av utbildning.

Det kan finnas flera lämpliga utbildningar inom exempelvis drift- och underhållsteknik (generellt cirka 1,5 – 2 år lång utbildning) på komvux och yrkeshögskola. Hitta eftergymnasiala utbildningar inom drift- och underhållsteknik här.

Vad gör en mekaniker?

Mekaniker är ett brett begrepp som kan innefatta en rad olika områden, kompetenser och roller. Liknande titlar du kan stöta på är maskinmekani ker, reparatör och drift- och underhållstekniker.

Yrket kan innebära mycket ansvar och en bred variation av uppgifter där du till exempel kan jobba som tekniker/mekaniker inom maskiner och system. Ena dagen kan du reparera ett fel som har uppstått hos en kund, nästa dag kanske du utför förebyggande underhåll för att minska risken för driftstopp.

Mekaniker och tekniker behövs på många olika ställen. Dels kan du få anställning inom industrin, men också på en kommunal anläggning, sjukhus eller inom Försvarsmakten. Vissa anställningar kan också ge möjlighet till resor, både innan- och utanför Sverige.

Vem passar yrket för?

Att jobba som mekaniker passar dig som är noggrann, serviceinriktad, lösningsfokuserad och tycker om att rycka in och lösa akuta situationer. Ett intresse för IT och elektronik är också bra, precis som ett högt säkerhetstänk. En mekaniker har oftq egna kundkontakter vilket gör att även social kompetens har blivit allt viktigare.

Karriärmöjligheter

Det finns goda utvecklingsmöjligheter inom det här området där du efter några år exempelvis kan kombinera dina tekniska kunskaper med arbete som arbetsledare med personalansvar.

Framtidsutsikter för mekaniker

Det finns en ljus framtid för dig som vill bli mekaniker. Efterfrågan är hög och som läget ser ut finns det idag för få utbildade mekaniker för att möta arbetsmarknadens behov.

Lönestatistik för Mekaniker

29 000 - 45 800 kr/månad*

Statistiken hämtas från Teknikföretagens lönestatistik från 2022

*80 procent av de anställda har en lön mellan de två beloppen. 10 procent av de anställda tjänar lägre än det lägsta beloppet och 10 procent av de anställda tjänar mer än det högsta beloppet. Skillnader kan förekomma beroende på ålder, var i landet du bor, eventuell vidareutbildning på högskola etc.

Källa: Arbetsförmedlingen, Teknikföretagen

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Installation, drift & underhåll
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida
« Alla yrken A–Ö

Teknikföretagen arbetar för att teknikbranschen ska ha utbildad och kompetent personal som är redo att möta framtidens teknikska utmaningar.
Läs mer här.

Annonser