Så blir du kurator

Är du intresserad av socialt arbete och att vägleda människor? Då kan kurator vara något för dig! Hur blir man kurator på gymnasiet? Vad gör en kurator? Vad tjänar en kurator? Här kan du läsa mer om yrket kurator och hur du ska välja på gymnasiet.

Kurator – Hitta utbildning här:

Samhällsvetenskapsprogrammet  Naturvetenskapsprogrammet

Hur blir man kurator på gymnasiet?

Siktar du på en framtid som kurator finns det flera vägar som går dit. Det vanligaste är en socionomexamen efter gymnasiet. Största delen av dagens kuratorer har en socionomexamen med en vidareutbildning i socialt arbete eller socialt behandlingsarbete.

För att komma in på socionomprogrammet bör du läsa ett högskoleförberedande program på gymnasiet, förslagsvis Samhällsvetenskapsprogrammet eller Naturvetenskapsprogrammet. Huvudsaken är att du har grundläggande behörighet + Matematik B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till kurator på universitetsnivå!

Vad gör en kurator?

En kurators arbete präglas av att möta, hjälpa och vägleda människor. Därför bör du vara empatisk, kreativ och lyhörd för att komma fram till lösningar med din klient som skapar förändring. Att arbeta som kurator är både mycket givande och engagerande men kan också vara krävande då du har tystnadsplikt.

Skolkurator

Elever upplever ofta att de behöver samtala om deras livssituation både i och utanför skolan, därför vänder de sig till skolans kurator.
Som skolkurator kommer du få möta många människor i en skolmiljö och ge dem råd, stöd, vägledning och hjälpa dem lösa olika sorters problem.
Din vägledning riktar sig inte alltid enbart till elever, utan även personal eller föräldrar som behöver stöd.Som skolkurator är din roll oerhört viktig i då du hjälper till att förbättra skolmiljön, förebygga mobbing och få människor att må bättre.

Sjukhuskurator

Som sjukhuskurator ger du social och ekonomisk rådgivning till patienter. Du hjälper även människor att stödja och vägleda dem genom deras krissituationer.
Du får göra utredningar kring patientens situation och följer upp med personliga stödsamtal tillsammans med patienten och deras anhöriga. Ni kan exempelvis prata om patientens rehabilitering efter sjukdom, hur man ska lösa framtida boende och om det finns behov av assistens när patienten lämnat sjukhuset.

Framtidsutsikter för kurator

Efterfrågan på kuratorer ökar i takt med att befolkningen ökar, men idag finns det ännu inte tillräckligt med kuratorer för att täcka behovet. Arbetsförmedlingen bedömer att kuratorer kommer ha goda möjligheter att få jobb på både fem och tio års sikt.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Kuratorer

35 600 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020