Så blir du grundskollärare

Är du intresserad av att arbeta som grundskollärare? Hur blir man grundskollärare på gymnasiet? Här kan du läsa mer om yrket grundskollärare och hur du ska välja i gymnasiet.

Grundskollärare – Hitta utbildning på:

Naturvetenskapsprogrammet  Samhällsvetenskapsprogrammet

Hur blir man grundskollärare på gymnasiet?

Om du vill bli grundskollärare är det bra att gå en högskoleförberedande utbildning. Samhällsvetenskapsprogrammet kan vara ett bra val då du får en bred kunskap inom bland annat samhällens strukturer, verksamheter och funktioner. Andra gymnasieutbildningar som är högskoleförberedande och ger behörighet till grundlärarprogrammet är bland annat Ekonomi-, Teknik- eller Naturvetenskapsprogrammet.

Det krävs en eftergymnasial utbildning för att bli grundskollärare, vilket är fyra år på ett universitet eller högskola. Programmet har två olika inriktningar: arbete i förskoleklass och grundskolan årskurs 1-3 eller inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till grundskolelärare på universitetesnivå!

Vad gör en grundskollärare?

Grundskollärare är ett väldigt viktigt yrke där huvuduppgifterna är att planera och genomföra undervisning för barn mellan 6 och 12 år. En grundskollärare undervisar oftast i flera olika ämnen för klasser, vilket skiljer sig från ämneslärare. En annan viktig arbetsuppgift en grundskollärare är att vara ett stöd för elever i deras personliga utveckling. Lärare arbetar ofta i ett arbetslag som tillsammans med andra lärare ansvarar för en eller fler klasser och har speciellt ansvar för en viss grupp elever som klassföreståndare.

Framtidsutsikter för grundskollärare

Det finns mycket goda möjligheter till arbete för grundskollärare både på fem och tio års sikt. Eftersom att antal elever fortsätter att öka behövs det fler personer som utbildar sig till grundskollärare. Då bristen är så pass stor finns det goda möjligheter för lärare som riktar sig mot förskoleklass och årskurs 1-3 och även inriktning mot årskurs 4-6.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Grundskollärare

36 200 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020