Så blir du brandingenjör

Är du intresserad av säkerhetsarbete? Då kanske brandingenjör passar dig! Här kan du läsa mer om yrket brandingenjör, yrkets lön och hur du ska välja i gymnasiet!

Säkerhet

Brandingenjör – hitta en utbildning på:

Naturvetenskapsprogrammet   Samhällsprogrammet

Hur blir man brandingenjör?

Första steget för att bli brandingenjör är att studera ett högskoleförberedande program på gymnasiet. Du kan bland annat välja Teknikprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet, Samhällsvetenskapsprogrammet eller Ekonomiprogrammet. När du har tagit studenten har du därmed fått med dig den kunskap och behörighet som krävs för att vidareutbilda dig till brandingenjör. Vilket du gör genom att söka in till en eftergymnasial utbildning på universitetsnivå för att få en brandingenjörsexamen.

Det finns olika sätt att få en brandingenjörsexamen bland annat genom att söka in till en Brandingenjörsutbildningen eller till en Civilingenjörsutbildning i riskhantering. Du lär dig om arbeten i områden inom ledarskap, skydd, bedömning av risker och föreslå åtgärder. När du har tagit din grundexamen kan du sedan gå en påbyggnadsutbildning inom civilingenjörsutbildning i brandteknik. Som är för de som har en braningenjörsexamen men vill utöka sin kompetens inom området.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildning till brandingenjör på universitetsnivå!

Vad gör en brandingenjör?

Brandingenjör är ett yrke som fokuserar på brandsäkerhet och skydd av egendom, personer och miljö. Arbetsuppgifterna innehåller ofta frågor inom skydd- och brandsäkerhet vid näringslivet eller arbete inom den kommunala räddningstjänsten. Arbetsuppgifterna handlar mestadels om att förebygga och hantera olyckor när de har skett.

Möjliga arbetsplatser för en brandingenjör kan vara brandkonsultföretag, försäkringsbolag eller större industrier. Om du vill arbeta inom ett konsultföretag sitter du oftast med i en projektledning och jobbar med att säkerställa byggnadens brandskydd. Din roll som brandingenjör kan då vara att se till att byggnader får ett säkert brandskydd. Som brandingenjör kan du även arbeta inom kommunala räddningstjänsten där du får jobba med tillståndsgivning, tillsyn, utbildning, rådgivning och informationshantering. Du sitter exempelvis med i en projektgrupp som jobbar detalj- och översiktsplaner för industrier, bostäder och hur de ska placeras i samhället.

Framtidsutsikter för en brandingenjör

Yrket är brett och det finns flera områden du kan arbeta i som brandingenjör. Det finns arbeten inom kommunen, stora industrier och konsult- och försäkringsbolag andra som behöver brandingenjörer. Det är i nuläget brist på arbetskraft och fler tjänster än utbildade brandingenjörer. Därför finns det stora möjligheter för dig som vill bli brandingenjör att finna en arbetsplats som du är gillar och är intresserad av.

Källa:Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Brandingenjör

38 800 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020