Så blir du kriminolog

Manlig kriminolog med ficklampa på brottsplats

Kriminolog – hitta en utbildning på:

Samhällsvetenskapsprogrammet

Att bli kriminolog är ett spännande karriärsval för dig som är intresserad av att förstå brottslighet och hur man kan jobba förebyggande och bekämpa den. Som kriminolog kan du arbeta inom olika samhällsområden som berör brott och rättsväsende.

Så blir du kriminolog på gymnasiet

För att bli kriminolog är det bra om du har läst samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet. Där får du en grundläggande utbildning inom samhällsvetenskapliga ämnen som sociologi, psykologi och juridik innan du läser vidare på exempelvis på universitet eller högskola. På universitetet kan du läsa kriminologprogrammet eller ta en kandidatexamen genom enskilda kurser i kriminologi. Det är också möjligt att utbilda dig till kriminolog på yrkeshögskola där utbildningen är mer praktisk inriktad.

Letar du efter universitets- eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till kriminolog på universitetsnivå.

Vad gör en kriminolog?
Som kriminolog har du olika arbetsuppgifter beroende på vilket område du kommer att arbeta inom. Vanliga arbetsuppgifter för kriminologer är att forska och analysera brottsdata för att identifiera mönster och trender inom kriminaliteten. Du kommer även att utveckla och genomföra program och strategier för brottsförebyggande arbete samt hjälpa brottsoffer att hantera sina upplevelser och återintegreras i samhället.

Som kriminolog har du möjlighet att arbeta ute hos olika verksamheter med viktiga frågor inom exempelvis social problematik, brott, otrygghet i samhället och missbruk. Vanliga arbetsplatser för en kriminolog är: Tullverket, Polisen, Socialtjänsten, Kriminalvården och Brottsförebyggande rådet, BRÅ.

Framtidsutsikter för en kriminolog

Framtidsutsikterna för en kriminolog i Sverige är positiva. Med ökande fokus på brottsbekämpning och kommer efterfrågan på kriminologer sannolikt att öka. Verksamhetsområden där efterfrågan förväntas vara hög är bland annat utredare, analytiker, rådgivare och samordnare.

Källa: Saco, oru.se

Vad tjänar en [yrket du skriver om]?

39 500 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2022

Bra val av gymnasieprogram:

Bra val av utbildning efter gymnasiet:

« Tillbaka till alla yrken inom säkerhet
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida
« Alla yrken A–Ö

Vanliga frågor

• Poliser arbetar både med brottsförebyggande, ingripande och utredande insatser då brott ska eller har begåtts. Kriminologer arbetar med analys, forskning och utvecklar teorier av kriminalitet avseende bakomliggande orsaker. Kriminologer bedömer även polisens insatser och bidrar med expertkunskap och råd.

• Det finns olika utbildningsformer för dig som vill utbilda dig till kriminolog. Du kan läsa utbildningen på distans med vissa obligatoriska träffar eller välja kurser som sker helt på distans.

• Ja, du kan läsa till kriminolog utomlands. Du kan exempelvis läsa till en kandidatexamen i Australien eller studera en enskild termin på collage i USA.

Annonser