Så blir du fritidsledare

Vill du arbeta som fritidsledare och anordna aktiviteter för ungdomar? Vad har en fritidsledare för arbetsuppgifter? Vad har yrket för lön? Läs mer om yrket fritidsledare och vad du ska välja för program på gymnasiet!

Fritidsledare - hitta din utbildning här

Barn- och fritidsprogrammet

Hur blir man fritidsledare på gymnasiet?

Ett bra gymnasieprogram att välja på gymnasiet om du vill bli fritidsledare är Barn- och fritidsprogrammet. För att bli fritidsledare krävs det att du går en fritidsledarutbildning på två år vid en folkhögskola. För att bli antagen till fritidsledarutbildningen krävs det grundläggande högskolebehörighet.

Letar du efter utbildning på folkhögskola? Här hittar du utbildningar till fritidsledare på folkhögskolenivå!

Vad gör en fritidsledare?

Vill du ha människors fritid som ditt arbete? Då är fritidsledare ett bra yrke. Det vanligaste är att fritidsledaren arbetar med ungdomar, men målgruppen kan också vara barn eller pensionärer. Tillsammans ordnar ni olika aktiviteter, allt från musik och sport till keramik eller dans. Du står för gemenskap och trygghet i gruppen.

Fritidsledaren i en kommun har ofta en fritidsgård eller kvartersgård som bas. Arbetet går ut på att erbjuda möjligheter till en aktiv fritid för barnen och ungdomarna på gården. Initiativet till vad som ska hända på gården kommer från besökarna, och fritidsledarens roll är att stödja och coacha deltagarna i genomförandet. Det kan innebära att ordna aktiviteter av olika slag, allt från sport och friluftsliv till musik och måleri. Arbetet innebär mycket kontakt med människor. Fritidsledaren måste vara lyhörd och intresserad av mänskliga relationer. Det är också bra att vara kreativ, empatisk och social. För de unga man träffar är man en viktig kontakt med vuxenvärlden.

Fritidsledare kan också vara anställda av föreningar, organisationer och företag. Arbetstiden kan vara förlagd till både dag- och kvällstid och helger. Deltidsarbete är vanligt inom fritidssektorn.

Framtidsutsikter för fritidsledare

Enligt Arbetsförmedlingen kommer det vara konkurrens om de lediga jobben för fritidsledare inom de närmsta fem åren. Läget varierar dock mellan olika regioner. Vissa kommuner satsar till exempel mer på fritidsverksamhet för unga, vilket ger fler jobbmöjligheter.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Fritidsledare m.fl.

28 900 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2021

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Socialt arbete
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida