Så blir du au pair/barnpassare

Vill du arbeta som au pair/barnpassare efter gymnasiet? Här kan du läsa mer om yrket, aktuella löner och hur du ska välja i gymnasiet.

barnpassare

Au Pair/Barnpassare – Hitta utbildning på:

BF Pedagogiskt arbete   BF Socialt arbete

Hur blir man Au Pair/Barnpassare på gymnasiet?

Om du vill arbeta som Au Pair/barnpassare passa Barn- och fritidsprogrammet dig då du får lära dig om barn och ungas utveckling, lärande, behov och om deras rättigheter. Många gymnasieskolor erbjuder även praktik under utbildningen.

För att kunna vara au pair utomlands måste du var 18 år och det ställs nästan alltid krav på språkkunskaper. Om man åker via en au pair-förmedling kan en kortare förberedelsekurs ingå.

Vad gör en Au Pair/Barnpassare?

Som au pair arbetar du med barn hemma hos en familj. Du hjälper dem med vardagliga sysslor, som resa till skolan, lunch, städning och mindre barn passar du hela dagen. Du förser familjen med kvalitativ barnsorg och ser till att barnen är aktiva och stimulerade under dagen. Viktiga egenskaper som au pair är att du är ansvarsfull och ordningsam då du har ett övergripande ansvar för barnen större delen av dagen.

Det är vanligt att du bor tillsammans med familjen i deras hem men det finns fall då du har din egen lägenhet. Som au pair arbetar du mellan 6 månader och uppåt beroende på överenskommelser med familjen.

Framtidsutsikter för Au Pair/Barnpassare

Möjligheterna att delta i kulturellt utbyte som au pair varierar mellan olika länder. En viss efterfrågan på barnpassare/au pair finns dock alltid.
Kontrollera de regler som gäller för respektive land.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Barnskötare

24 700 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2021