Så blir du inredningsarkitekt

Drömmer du om att bli inredningsarkitekt? Här kan du läsa mer om hur man blir  inredningsarkitekt på gymnasiet, vilket gymnasieprogram du ska välja och vad en inredningsarkitekt gör.

inredningsarkitekt

Inredningsarkitekt – Hitta utbildning på:

Estetprogrammet  Hantverksprogrammet*

* Krävs extra kurser för högskolebehörighet

Hur blir man inredningsarkitekt på gymnasiet?

Om du vill arbeta som inredningsarkitekt efter gymnasiet behöver du läsa vidare på högskola eller universitet. Bra program att läsa på gymnasiet om du vill bli inredningsarkitekt är Estetiska programmet eller Hantverksprogrammet. Grundläggande högskolebehörighet krävs för vidare studier så det behöver du läsa till på Hantverksprogrammet inom ramen för det individuella valet.

Letar du fter universitets-eller högskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till inredningsarkitekt på universitetsnivå!

Vad gör en inredningsarkitekt?

Som inredningsarkitekt arbetar du med utformning av inredning och möbler. Du arbetar efter olika uppdrag där ett uppdrag kan vara exempelvis att utforma inredningen till ett hotell. Allt från färgen på väggarna och träslaget i möblerna till valet av möbler ingår då i dina arbetsuppgifter. Du arbetar ofta på mindre kontor, som frilansande och egenföretagare eller på konsultföretag. Andra arbetsplatser för dig som inredningsarkitekt kan vara kommuner, länsstyrelser eller statliga verk.

Framtidsutsikter för yrket inredningsarkitekt

Några specifika framtidsutsiktier för inredningsarkitekter finns inte. Men för ariktekter finns goda möjligheter till arbete under det närmaste året, och på fem till tio års sikt väntas arbetsmarknaden för arkitekter vara i balans.

Källa: Arbetsförmedlingen

divider

Bra val av gymnasieprogram:

divider

« Tillbaka till alla yrken inom Kultur, media & design