Så blir du grafisk formgivare

Grafisk formgivare

Grafisk formgivare – Hitta utbildning här

Hur blir man grafisk formgivare?

För att få jobb som grafisk formgivare krävs det ofta en eftergymnasial utbildning, men du kan lägga grunden för en framtid som grafisk formgivare redan i gymnasieskolan genom att välja Estetiska programmet med inriktning Estetik & media eller Bild & form. Efter gymnasiet finns det flera olika alternativ för att utbilda dig till grafisk formgivare. Du kan läsa på högskola/universitet, yrkeshögskola eller fristående kommunikationsskolor.

Vad gör en grafisk formgivare?

Som grafisk formgivare ansvarar du för hur en trycksak, en förpackning eller en hemsida ser ut. Du får i uppdrag att ge en produkt en ny form, en ny logotyp, bilder, färger och så vidare. Datorn är ditt viktigaste arbetsredskap där bild- och textprogram som Photoshop, Illustrator och Indesign är dina bästa vänner.

Grafiska formgivare arbetar inom olika fält. Många arbetar med traditionella trycksaker som böcker, tidningar, broschyrer, affischer och cd-omslag. Ett annat område är förpackningar och etiketter av olika slag. Ett tredje område är film och tv. Till exempel är vinjetter och för- och eftertexter ofta skapade av grafiska formgivare. Ett stort arbetsområde inom grafisk formgivning är design av webbsidor och annan digital grafik, då kallas man ofta webbdesigner. Du kan arbeta som frilansare eller vara anställd på en byrå, ett bokförlag, tryckeri, produktionsbolag eller ett större företag.

Framtidsutsikter för grafiska formgivare

Det finns ingen specifik prognos för yrket grafisk formgivare från Arbetsförmedlingen. Det är dock många grafiska formgivare som arbetar inom branscher som är konjunkturkänsliga. När det är högkonjunktur finns det därmed större chans för grafiska formgivare att få jobb.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Grafisk formgivare m.fl.

34 600 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2017

Bra val av gymnasieprogram:

I videon får du möta Andreas som berättar om hur det är att arbeta inom den grafiska branschen.

« Tillbaka till alla yrken inom Kultur, media och design
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida