Så blir du fastighetsvärd

Fastighetsvärd – Hitta utbildning på:

VVS- och fastighet  El- och energi

Hur blir man fastighetsvärd på gymnasiet?

Passande utbildning för att bli fastighetsvärd är att läsa VVS- och fastighetsprogrammet med inriktning Fastighet på gymnasiet.

Utbildning för att bli fastighetsvärd

Förkunskaper: Åk 9

Utbildning: 3- årig gymnasieutbildning med yrkesexamen eller med högskolebehörighet

eller

Förkunskaper: 3-årig gymnasieutbildning med yrkesexamen eller med högskolebehörighet

Utbildning: Minst 1,5 år motsvarande 300 YH-poäng – 2 år, motsvarande 400 YH-poäng.

Utbildningar på gymnasienivå för att jobba i fastighetsbranschen

VVS- och fastighetsprogrammet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta inom sektorerna fastighet, kyl- och värmepump, ventilation samt VVS.

El- och energiprogrammet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta med automatiserade produktionssystem, system för energi-, miljö- och vattenteknik eller dator- och kommunikationssystem, eller för att arbeta som elektriker inom eldistribution eller installation.

Vad gör en fastighetsvärd?

Fastighetsvärden är fastighetsägarens ansikte inom bostadsområdet. Fastighetsvärden säkerställer att hyresgästerna känner sig trygga och nöjda i sin arbets- och boendemiljö. Fastighetsvärden har budgetansvar för sitt eget område och utför t ex besiktningar vid in- och avflyttning.  Felsökning samt enklare justeringar och reparationer kan ingå.

Framtidsutsikter för jobb i fastighetsbranschen

Fastighetsbranschen är i stort behov av utbildad personal då stora pensionsavgångar väntas de närmaste åren. Branschen behöver nya medarbetare inom alla områden. Totalt sett behövs det 10 000 – 12 000 nya medarbetare.

Källa: Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd; Arbetsförmedlingen

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Installation, drift & underhåll
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida
« Alla yrken A–Ö

[Facebook:recommend]

Annonser

Du kanske också är intresserad av: