Så blir du fastighetsskötare

Fastighetsskötare – Hitta utbildning på:

VVS och fastighet   El- och energi

Hur blir man fastighetsskötare på gymnasiet?

Passande utbildning för att bli fastighetsskötare är att läsa VVS- och fastighetsprogrammet med inriktning Fastighet på gymnasiet.

Utbildningar på gymnasienivå för att jobba i fastighetsbranschen

VVS- och fastighetsprogrammet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta inom sektorerna fastighet, kyl- och värmepump, ventilation samt VVS.

El- och energiprogrammet är ett yrkesprogram. Efter examen från programmet ska eleverna ha de kunskaper som behövs för att arbeta med automatiserade produktionssystem, system för energi-, miljö- och vattenteknik eller dator- och kommunikationssystem, eller för att arbeta som elektriker inom eldistribution eller installation.

Utbildning för att bli fastighetsskötare

Förkunskaper: Åk 9

Utbildning: 3- årig gymnasieutbildning med yrkesexamen eller med högskolebehörighet

eller

Förkunskaper: 3-årig gymnasieutbildning med yrkesexamen eller med högskolebehörighet

Utbildning: Minst 1,5 år motsvarande 300 YH-poäng – 2 år, motsvarande 400 YH-poäng.

Utbildningar på yrkeshögskola för att jobba i fastighetsbranschen

På YH-myndigheten hittar du dels utbildningar inom yrkeshögskolan (yrkeshögskoleutbildningar och kvalificerade yrkesutbildningar) och dels kompletterande utbildningar.

Vad gör en fastighetsskötare?

Fastighetsskötaren ansvarar för inre och yttre skötsel av fastigheten. Utför vissa mindre reparationer i fastigheten och sköter anläggningar och utrustning i den yttre miljön. Fastighetsskötaren har dagliga hyresgästkontakter.

I yrket som fastighetsskötare kan man vara anställd av fastighetsbolag, bostadsbolag eller företag som i sin tur säljer tjänster till bostadsföretag.

Framtidsutsikter för yrken inom fastighetsbranschen

Fastighetsbranschen är i stort behov av utbildad personal då stora pensionsavgångar väntas de närmaste åren. Branschen behöver nya medarbetare inom alla områden. Totalt sett behövs det 10 000 – 12 000 nya medarbetare.

Källa: Arbetsförmedlingen; Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd

Lönestatistik för Fastighetsskötare

27 200 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2017

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom Installation, drift & underhåll
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida
« Alla yrken A–Ö

[Facebook:recommend]

Reportage från Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd:

Oscar”Andra barn drömde om att bli polis, jag ville bli fastighetsskötare.”

Oscar Bromert är 17 år och bor på Lidingö. Han går andra året på VVS- och fastighetsprogrammet med inriktning Fastighet. När han inte pluggar hänger han med kompisar och tränar på gym några gånger i veckan. För honom var det en självklarhet att gå fastighetsinriktningen på VVS- och fastighetsprogrammet. Hans pappa är i fastighetsbranschen och Oscar har sedan han var liten grabb hängt fastighetsskötarna på pappas jobb i hasorna.

– Och det här är en växande bransch, jag vet att det finns jobb när jag blir klar med utbildningen, säger han.

Bland det bästa med att jobba inom fastighetsbranschen är att arbetet är så varierat.

– Men det absolut bästa är att träffa alla människor. Och att de blir glada när man kommer och fixar saker åt dem, säger Oscar.

Kompisar som går andra utbildningar har ofta en felaktig uppfattning om vad yrkena inom fastighet innebär.

– De tror att vi krattar löv och skottar snö, men det här jobbet handlar om så mycket mer än så.

När han gått ut gymnasiet kan han bli fastighetsskötare, fastighetsvärd eller fastighetstekniker. En fastighetsskötare har mer ansvar för skötseln utomhus medan teknikern även sysslar med husens värme- och ventilationssystem. En fastighetsvärd har mycket kontakt med hyresgäster och är länken mellan hyresgästerna och fastighetsägaren.

Efter gymnasiet har Oscar först tänkt studera vidare till förvaltare för att så småningom starta ett eget företag inom fastighetsbranschen.

– Den stora efterfrågan på duktiga och kunniga människor i det här yrket tror jag kommer att göra att det går att tjäna bra med pengar i fastighetsbranschen, säger Oscar.

Annonser