Så blir du drifttekniker/supporttekniker

Är du intresserad av data och IT? Då kan drifttekniker/supporttekniker vara något för dig! Hur blir man drifttekniker? Vad har drifttekniker för lön? Vilket gymnasieprogram ska man välja för att bli drifttekniker? Här hittar du mer info om yrket drifttekniker/supporttekniker.

Drifttekniker/supporttekniker – Hitta utbildning på:

Naturvetenskapsprogrammet  Teknikprogrammet

Hur blir man drifttekniker/supporttekniker på gymnasiet?

Någon form av vidareutbildning efter gymnasiet krävs oftast för att få jobb inom datorservice, till exempel datautbildning från yrkeshögskola eller högskola.. Därför är det bra att välja ett högskoleförberedande gymnasieprogram, alternativt tänka på att läsa till ämnen som ger högskolebehörighet om du hellre vill gå ett yrkesförberedande gymnasieprogram.  Om du vill bli drifttekniker eller supporttekniker kan Naturvetenskapsprogrammet eller Teknikprogrammet vara bra alternativ att välja på gymnasiet.

Vad gör en drifttekniker/supporttekniker?

Som drifttekniker arbetar du med att lösa såväl stora som små problem inom IT. Du kan arbeta “inhouse” och då ha helhetsansvaret för driften på en arbetsplats, till exempel sköta underhållet av servrar, nätverk och system. Som drifttekniker kan du också ha mer av en  roll som koordinator och beställare, när många av tjänsterna istället utförs externt (outsourcing).

Som supporttekniker arbetar du i en helpdesk och ger hjälp och stöd via telefon till användare eller kunder som har problem med sina datorer, telefoner eller andra system. Till exempel kan det vara fel i programmen eller datorerna.

Goda serviceegenskaper kan vara bra i detta arbete då du ofta jobbar väldigt nära kund. Det är också viktigt att du har ett brett intresse för datorer och har kunskap om både hårdvara och mjukvara. IT-branschen är en väldigt internationell bransch, och den största delen av dokument och litteratur är på engelska, vilket gör att det är viktigt med språkkunskaper för yrket.

Framtidsutsikter för drifttekniker/supporttekniker

Arbetsförmedlingens bedömning är att det kommer vara liten konkurrens om jobben för drifttekniker inom IT både på fem och tio års sikt. Det bedöms även vara liten konkurrens om jobben för supporttekniker både på fem och tio års sikt.

Källa: Arbetsförmedlingen

Lönestatistik för Drifttekniker, IT

37 900 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020