Så blir du elkonstruktör

Hur går du tillväga för att bli elkonstruktör? Här kan du läsa mer om hur man blir elkonstruktör på gymnasiet, vad en elkonstruktör egentligen gör och hur du ska välja på gymnasiet för att bli elkonstruktör!

Elkonstruktör - Hitta utbildning här

Teknikprogrammet El-och energiprogrammet

Hur blir man elkonstruktör på gymnasiet?

För att bli elkonstruktör krävs det att du läser en yrkeshögskoleutbildning. Men för dig som ska välja program till gymnasiet finns det redan nu vägar du kan ta för att lägga en bra grund inför ditt framtida yrkesval. Det är vanligt att välja El- och energiprogrammet eller Teknikprogrammet om man vill förbereda sig inför att bli elkonstruktör.

Förkunskapskraven kan variera mellan olika skolor och i vissa fall krävs slutbetyg från El och energiprogrammet programmet. I andra fall kan det krävas att du varit yrkesverksam som elektriker för att vara behörig till utbildningen, så var noga med att kolla upp vad som gäller för olika skolor.

Det är dock viktigt att du som söker har godkända betyg i ämnen såsom:

• Matematik 2

• Matematik 3

• Energiteknik 2

• Praktisk ellära

• Ellära 1

• Ellära 2

• Fysik 2

• eller motsvarande kunskaper

Du kan läsa till elkonstruktör på distans eller fysiskt på plats och utbildningar ges på flera olika orter i Sverige. Elkonstruktörutbildningar är mellan ett till tre år långa med möjlighet till olika studietakt, men vanligtvis sträcker sig utbildningar i två år (400 YH-poäng).

Letar du efter en yrkeshögskoleutbildning? Här hittar du utbildningar till elkonstruktör på yrkeshögskolenivå!

Vad gör en elkonstruktör?

Utbildningar till elkonstruktör vänder sig till dig som vill fördjupa kunskaperna inom elprojektering och elkonstruktion. Som elkonstruktör gör du olika typer av energiberäkningar med olika mätverktyg och program. Du planerar och sätter upp elinstallationer och upprättar handlingar samt ritningar.

Det är viktigt att se till helheten och kunna arbeta inom projekt. Ditt främsta ansvar är att ta fram ritningar för all den elektronik som ska dras och monteras i en byggnad. Du skapar ritningarna för elektronik som sedan implementeras i olika installationer. Det kan exempelvis vara belysning eller datanät. Områden du verkar i varierar och nyproduktioner inom exempelvis bostäder eller industri kan vara minst lika förekommande som ombyggnationer av byggnader som behöver upprustas med avancerad teknik. Att skapa rätt förutsättningar för värme och ljus är vardag för dig som väljer att gå en utbildning till elkonstruktör.

En förutsättning för dig som vill bli elkonstruktör är att du är strukturerad. Som elkonstruktör är du kuggen i hjulet genom hela processen – från ritning till den färdiga produkten. Kunskaper inom såväl elektronik och bygg är viktigt när du väl genomför kalkyler, tidsplaner och rapporter för själva projektet.

Hur ser framtidsutsikterna ut?

Att jobba som elkonstruktör idag är omväxlande, socialt och sker i en alltmer dynamiskt bransch. I en tid med pensionsavgångar och modernisering av själva byggbranschen ser framtidsutsikterna för elkonstruktörer ljusa ut.

Elkonstruktörer finns både i privat och offentligt sektor, och för dig med entreprenöriell anda finns möjlighet att jobba som egen företagare. Du kan även arbeta på konsultföretag med uppdrag ute hos kunder.

Lönestatistik för ingenjörer och tekniker inom elelektronik

43 300 kr/månad

Statistiken hämtas från SCB:s lönesök, siffror från 2020

Bra val av gymnasieprogram:

« Tillbaka till alla yrken inom installation, drift och underhåll
« Tillbaka till Yrkesguidens startsida
« Alla yrken A–Ö