Visar 1-5 av 5 träffar
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
  • = Riksintag
Visar 1-5 av 5 träffar

Mer om inriktningen Övriga hantverk

Det finns ca 300 olika hantverksyrken idag så chansen att du hittar just ditt favorithantverk är stor! Under kategorin övriga hantverk hittar du en mängd förslag på vad du kan inrikta dig på. Hantverk är för dig som vill skapa och arbeta med händerna, och många blir egenföretagare efter en hantverksutbildning.

Praktiska och teoretiska kunskaper

För att kunna arbeta med ditt hantverksområde får du både praktiska och teoretiska kunskaper. Du lär dig vilka material du behöver använda, metoder för att skapa specifika saker liksom vilken design och form som passar bra i vilka sammanhang.

Exempel på övriga hantverk

Exempel på övriga hantverk som du kan utbilda dig inom är: glasblåsare, båtbyggare, modedesigner, urmakare, keramik, möbelsnickare, guldsmed, låssmed, sadelmakare, silversmed, skomakare, smed, tapetserare, timmerman och skräddare.

Starta eget eller jobba som hantverkare på ett företag

När du är färdigutbildad hantverkare inom övriga hantverk kan du arbeta för något företag eller starta eget. Inom många hantverksutbildningar för övrigt hantverk får du därför lära dig om entreprenörskap, ekonomi och marknadsföring.

Efter att ha läst om något av de övriga hantverken på gymnasiet

När du har läst något av de övriga hantverken på gymnasiet kan du behöva läsa vidare för att bli behörig att utöva ditt hantverksarbete professionellt. Ibland kan du behöva gå en lärlingsutbildning och göra ett gesällprov, eller läsa vidare på olika vidareutbildningar för specifika hantverk.

Källa: Skolverket

Jämför dina favoriter