Gymnasium i Skellefteå

Gymnasium i Skellefteå - hitta utbildningar!

Skellefteå är en trygg stad där du har nära till hav, älvar och natur samtidigt som du har tillgång till bra shopping och nöjesliv. Det finns dessutom ett stort utbud av gymnasium i Skellefteå, för dig som ska välja gymnasieprogram!
Visar 1-20 av 49 träffar
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
  • = Riksintag
Visar 1-20 av 49 träffar

Gymnasium i Skellefteå

Skellefteå - en stad fylld av idrott och musik

Skellefteå ligger i Västerbotten och kallas Guldstaden på grund av Boliden AB och Skelleftefältet som är ett av världens mineralrikaste. Musik och idrott präglar staden och framför allt ishockey när det kommer till idrott. Laget Skellefteå AIK Hockey och Trästockfestivalen är två saker som är väldigt viktiga för Skellefteå. Skellefteå AIK innefattar många olika idrotter med ishockeyn som den största, kolla Hockeygymnasium här. Det finns även fotboll, skidåkning och kampsport som är stora idrotter i Skellefteå. Perfekt för dig som vill gå på ett fotbollsgymnasium eller ett skidgymnasium.

Gymnasium i Skellefteå

Det finns sju stycken gymnasium i Skellefteå och det är både kommunala och fristående gymnasieskolor. 40 km söder om Skellefteå finns även Naturbruksgymnasium och folkhögskolor. Skellefteås kommunala gymnasieskolor erbjuder 17 stycken gymnasieprogram.

Gymnasiesärskola finns på Anderstorpsgymnsiet, Baldergymnasiet och Naturbruksgymnasiet.

Gymnasieantagningen i Skellefteå

Gymnasieantagningen för Västerbottens län
922 81 Vindeln
Tel: 0933-140 00  Fax:0933-142 04
gymnasieantagningen@vindeln.se
www.gymnasieantagningen.nu

Kultur i Skellefteå

Det finns gott om kultur i Skellefteå. Nordanås teater, Museum Anna Nordlandet och ett antal författare i Skellefteå. Därför har staden börjat kallas för Berättarnas stad på senare dagar och har en årlig berättarfestival.

Skellefteå – en musikstad

Skellefteå har också blivit kallad en musikstad med rockband som Wannadies, This Perfekt Day, Hardy Nilsson, A Shrine, Vintersorg och Sara Hotnights är bara några som kommer från Skellefteå.

Studera vidare i Skellefteå!

I Skellefteå eller på Campus Skellefteå som det heter finns två universitet, Luleå tekniska universitet och Umeå universitet. Där finns utbildningar ibland annat trä, datorgrafik/datorspel, elkraft, omvårdnad och socialt arbete.

Jämför dina favoriter