Gymnasium på Lidingö

Plugga gymnasiet på Lidingö - det är här det händer!

Lidingö är en ö i Stockholms inre skärgård som tillsammans med Fjäderholmarna och Storholmen bildar Lidingö kommun. Det finns två gymnasium på Lidingö men du kan söka dig till ett gymnasium i hela Stockholms län.
Visar 1-11 av 11 träffar
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar program i sökresultatet.
  • = Riksintag
Visar 1-11 av 11 träffar

Gymnasium på Lidingö

Det finns två kommunala gymnasieskolor på Lidingö och erbjuder tre nationella program. Lidingö stad har ett samarbete med Stockholms stad och alla kommuner i Stockholms län så att alla elever kan söka fritt bland gymnasieskolor i hela Stockholms län.

www.gyantagningen.se

Naturen på Lidingö

Lidingö består mest av skog och området är rikt på rådjur, dovhjort och rödräv. Lidingö har många höjder men den högsta är berget Ekholmsnäsbacken som når 70 meter över havsnivå och är delvis konstgjort. Det finns fem sjöar på Lidingö där Kottlasjön är den största. Är du intresserad av naturen är Lidingö ett perfekt ställe att gå gymnasiet på.

Kultur på Lidingö

På Lidingö får du en kulturupplevelse! Du kan du ta del av konst, film, musik, litteratur och teater i olika former. Är du intresserad av att finna ett eget engagemang i till exempel i en kör eller i en förening är det perfekt för dig. Lidingö har många vackra platser och en av dem är de historiska vingslagen på Långängens gård och Elfviks gård. Du kan besöka Millesgården där man får gå in i konstnärens Milles hem och i hans trädgård som är fylld av skulpturer. Stadshuset är värt att besöka och skulpturerna som finns lite överallt runt på Lidingö.

En god idé är att ta båten till Fjäderholmarna där det finns teater, små butiker, bad och restauranger.

Perfekt för motion!

Lidingö är en perfekt plats för motion, allt ifrån att jogga, spela fotboll, promenera med hunden eller rida. Du kan göra det på egen hand eller organiserat. Det finns språk och leder för cykel, jogging, stavgång, mountainbike, ridning och längdskidåkning. Samtidigt som du motionerar kan du njuta av Lidingös natursköna miljöer med nära till havet och bara en halvtimme in till Stockholm. När det kommer till löpning och träning är Lidingö känt för Lidingöloppet som är världens största terränglopp som är 30 kilometer löpning i terräng.

På Lidingö finns det många småbåtshamnar och gästplatser där du som har båt kan svänga förbi för att besöka ön. Där kan du stanna och fiska med kastspö eller metspö.

Jämför dina favoriter