Om skolan

Välkommen till Spira Teoretiska Gymnasium!
I nyrenoverade och klimatkompenserade fastigheter, på Stora Essingen mitt i centrala Stockholm, ligger Spira Teoretiska Gymnasium - Stora Essingen. Lokalerna är naturnära med Essingefjärden precis utanför fönstret, och härliga grönområden runt skolan. En miljö som stimulerar såväl sinne som inbjuder till utomhusaktiviteter.
Skolan
Skolan ligger i nyrenoverade fastigheter, precis intill tvärbanan och med utsikt över Essingefjärden, på Stora Essingen.
På skolan finns allt du kan tänkas behöva under din gymnasietid. Skolan, fördelad över 4 plan, inhyser såväl klassiska lektionssalar och nyrenoverad laborationssal som uppehållsytor, idrottshall, matsal och elevcafé i fräscha lokaler.
Fastigheten är citynära med endast 10 minuter till centrum och med ca 2 minuters gångavstånd från tvärbanan. Placeringen gör det enkelt för elever som personal att pendla till skolan, samtidigt som området inger ett lugn trots närvarande citypuls.
Elevkår
Och för dig som vill engagera dig utöver dina studier – då kan du gå med i skolans elevkår!
Utbildningen och lärare
På skolan kommer du mötas av engagerade och duktiga behöriga lärare som med sin erfarenhet och kunskap kommer förbereda dig inför vidare studier och arbetslivet.
I klassrummet väver vi in dagsaktuella ämnen som entreprenörskap och samhällsutveckling – utifrån flera infallsvinklar och aspekter, i undervisningen.
Ett uppskattat inslag i utbildningen är bland annat Ung Företagsamhet där du får möjligheten att starta och driva ett eget företag – från idé till färdig produkt!
Spännande val
Vi erbjuder ett brett utbud av individuella val och moderna språk. Välj bland kurser som kriminologi, astronomi, arkeologi, foto, dans, italienska eller mandarin!
Dina förväntningar
På Spira kan du förvänta dig en lugn och dynamisk kunskapsmiljö med massor av engagemang och en riktigt skön atmosfär. Det är sådant som skiljer oss från andra skolor – och som är en del i vår vision om en givande gymnasietid.
Besök oss på öppet hus eller gymnasiemässan för att skaffa dig en uppfattning om oss.
Vi ser fram emot att träffa dig!
Är du intresserad och vill veta mer om Spira Teoretiska Gymnasium – Stora Essingen, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan. Visa alla utbildningar på Spira Teoretiska Gymnasium – Stora Essingen
Huvudman
Program
Högskoleförberedande program | |||
Ekonomiprogrammet | Ort | Recensioner | |
Ekonomiprogrammet, Ekonomi |
![]() |
Stockholm |
2,8
(4)
|
Ekonomiprogrammet, Juridik |
![]() |
Stockholm | |
Naturvetenskapsprogrammet | |||
Naturvetenskapsprogrammet, Naturvetenskap |
![]() |
Stockholm |
2,7
(3)
|
Naturvetenskapsprogrammet, Naturvetenskap och samhälle |
![]() |
Stockholm |
5,0
(1)
|
Naturvetenskapsprogrammet, Rymdvetenskap | Stockholm | ||
Samhällsvetenskapsprogrammet | |||
Samhällsvetenskapsprogrammet, Beteendevetenskap |
![]() |
Stockholm |
3,8
(5)
|
Samhällsvetenskapsprogrammet, Samhällsvetenskap |
![]() |
Stockholm |
1,0
(1)
|
Video
Gör en intresseanmälan
Statistik
Antal elever på skolan år 2022/23: cirka 680
Utbildningsstatistik
Genomsnittlig betygspoäng | Behöriga till högskola | Andel med examen inom 3 år | |
---|---|---|---|
Ekonomiprogrammet |
11,1 | 53,1 | 42,6 |
Naturvetenskapsprogrammet |
12,5 | 78,9 | 45,5 |
Samhällsvetenskapsprogrammet |
12,4 | 65,0 | 50,8 |
se enskilda elevers resultat. En prick . betyder att data saknas.
OBS! Procenten för andel lärare med pedagogisk examen påverkas bland annat av lärare som har deltidstjänst eller är yrkeslärare.
Hitta till skolan
Spira Teoretiska Gymnasium – Stora Essingen
Recensioner
Snittbetyg: 3
Ett exempel på hur den fria marknadens skola med hjälp av "ett hållbart tänk" kan kan mjölka skolpeng. Alltför många elever med stora grundläggande kunskapsluckor - och som inte...
Jag är riktigt irriterad, det är ingen struktur alls, lärarna måste sluta pga kommentarerna och sakerna dom gör mot eleverna, rektorn favoriserar grovt och är taskig mot dem hon...
Kortfattat ingen bra skola, rörig ledning som bokstavligen bara döpt om skolan för att låtsas ha en ”nystart”. Lyssnar inte på elever och bryr sig mer om kvantitet än kvalitet.