i Strömsholm
Få mer information om skolan 👍

Om skolan

strömsholm institute

Ridsportgymnasiet Strömsholm

Ridsportgymnasiet Strömsholm ger dig tillgång till en inspirerande och utvecklande studiemiljö, engagerade, kompetenta lärare samt tränare och hästar av toppklass. Tillsammans med riksanläggningen Flyinge bildas Swedish Equestrian Centers of Excellence med ambitionen att erbjuda excellens på alla plan.

Det råder brist på utbildade ridlärare, inte bara i Sverige utan även utomlands. Därför startar Ridsportgymnasiet Strömsholm nu en gymnasieutbildning med yrkesutgång Svensk Ridlärare I som är unik i hela Sverige.

Bo på elevhem

Som elev på Ridsportgymnasiet erbjuds du att bo på något av Strömsholms sex elevboenden. Elevboendena är naturliga mötesplatser för skolans elever efter skoldagens slut. Våra elevhemscoacher finns på plats 18.00-06.00 för elevernas  trygghet.

Att bo på elevhem under gymnasietiden är ett minne för livet. Som elev blir du en mästare på att hantera olika människor och situationer, du lär dig att visa hänsyn, vara respektfull och ödmjuk. Denna erfarenhet av ”vardagsdemokrati” har du nytta av i framtiden, både i arbetslivet och livet i stort. Och du, dina nya vänner har du också med dig för resten av livet!

Är du intresserad och vill veta mer om Ridsportgymnasiet Strömsholm, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan. Visa alla utbildningar på Ridsportgymnasiet Strömsholm

Huvudman

Ridskolan Strömsholm RS AB

Fristående gymnasieskola

1 gymnasieskola

Yrkesprogram
Naturbruksprogrammet Ort Recensioner
Naturbruksprogrammet, Särskild variant Strömsholm
5,0 (1)
  • = Riksintag

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill bli kontaktad av Ridsportgymnasiet Strömsholm.

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Andel lärare med leg. och behörighet 2023/24

Antal elever per lärare 2023/24

Ridsportgymnasiet Strömsholm 13,8

Antal elever på skolan år 2023/24: cirka 90

Utbildningsstatistik

Genomsnittlig betygspoäng Behöriga till högskola Andel med examen inom 3 år

Naturbruksprogrammet

17,4 87,5 100,0
  Sverige År
Totalt antal studerande cirka 90 2023/24
Genomsnittlig betygspoäng 17,4 14,2 2022/23
Andel behöriga till högskola 87,5 43,3 2022/23
Andel med examen inom 3 år 100,0 77,2 2020/21
Antagningspoäng medel 296,3 2023
Lägsta antagningspoäng 280,0 2023
* När uppgiften baseras på färre än 10 avgångselever dubbelprickas den .. för att det inte ska gå att
   se enskilda elevers resultat. En prick . betyder att data saknas.

OBS! Procenten för andel lärare med pedagogisk examen påverkas bland annat av lärare som har deltidstjänst eller är yrkeslärare.
Källa: Skolverket

Hitta till skolan

Stallbacken 6
734 94 STRÖMSHOLM

stromsholm.com

Recensioner

Snittbetyg: 5

Baseras på 3 recensioner
Skriv en recension
Sara
03 sep 2021

Så bra skola, fina miljöer och otroliga härliga hästar

Isabella
14 apr 2015

Bästa skolan!!!!!!!

11 feb 2015

Lätt det bästa gymnasiet om du vill satsa på ridsport! Bästa lärare och fina hästar!

Sponsrad