Kompletterande svensk undervisning

Kompletterande studier i Svenska

Kompletterande svensk undervisning

Kompletterande undervisning i svenska innebär att utlandssvenska barn och ungdomar får utbildning i svenska och om Sverige. Undervisningen följer inte den gällande läroplanen och kursplaner utan utgår istället från en egen fastställd kursplan.

Som elev går du på en inhemsk eller internationell skola och får undervisning i det svenska språket och om det svenska samhället som kompletterar din undervisning. Dessa studier sker på elevens fritid och under ungefär två timmar per vecka.

Den kompletterande svenska undervisningen organiseras av föräldraföreningar som Skolverket godkänner och verksamheten får statsbidrag som ersättning. För att en elev ska kunna delta i kompletterande svensk undervisning måste minst en av elevens vårdnadshavare vara svensk medborgare och svenska ska vara ett levande språk i elevens hem.

Runt om i världen finns det ett flertal föreningar som erbjuder kompletterande undervisning i svenska. En lista på dessa föreningar finns på Skolverkets hemsida.

Divider

Svenska gymnasieskolor utomlands

SVENSKA GYMNASIUM UTOMLANDS

Hur många svenska gymnasieskolor finns det utomlands? Hur söker man?

Visa mig

Läs på en internationell gymnasieskola

INTERNATIONELL SKOLA/EUROPASKOLA

Läs på en internationell gymnasieskola om du och din familj bor utomlands.

Jag vill veta mer

Åk på utlandspraktik under gymnasiet

UTLANDSPRAKTIK UNDER GYMNASIET

Många gymnasieskolor samarbetar med arbetsplatser utomlands och kan därför erbjuda praktik/apl utomlands.

Mer information tack

Distansstudier på gymnasiet

GYMNASIESTUDIER PÅ DISTANS

Vad gäller för dig som bor utomlands och vill plugga på distans? Hur ansöker man och hur fungerar det?

Mer om hur det fungerar

Plugga på ett gymnasium i norden

GYMNASIET I NORDEN

Vad gäller för dig som är intresserad av att läsa på gymnasiet i Norge, Danmark, Finland eller på Island?

Kolla in möjligheterna

Annonser